1

آغاز به کار سامانه توزیع نهاده دامی از هفته آینده/ اصلاح قیمت شیرخام امری ضروری است

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: توزیع نهاده‌های دامی از طریق سامانه جامع از هفته آینده در تمام استان‌ها آغاز به کار می‌کند.

ناصر مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه سامانه جامع توزیع نهاده های دامی از هفته آینده کار خود را آغاز می‌کند، اظهار کرد: توزیع نهاده‌های دامی از طریق سامانه در این هفته توسط ۲ استان به صورت پایلوت انجام شد و قرار است از هفته آینده در تمامی استان‌ها نهاده‌های دامی به این روش عرضه شود.

وی افزود: باتوجه به نوسان چشمگیر نهاده‌های دامی در بازار آزاد انتظار می‌رود که نهاده‌ها با نرخ مصوب از طریق سامانه به دست تولید کننده برسد تا بخشی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان مرتفع شود.

مقدسی با انتقاد از روند توزیع نهاده‌های دامی در بازار گفت: با توجه به آنکه ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب به بهانه مشکلات حمل و نقل به دست مرغداران نمی‌رسد، اما جای این سوال مطرح است که چرا محدودیتی در عرضه نهاده با نرخ آزاد در بازار وجود ندارد؟

رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: با توجه به آنکه مرغداران و دامداران اطلاعی از مزایا و معایب توزیع نهاده‌های دامی از طریق سامانه جامع ندارند، اما انتظار می‌رود که عرضه نهاده از این طریق بتواند راهگشای مشکل تولیدکنندگان باشد.

وی با انتقاد از تاخیر تجار در تحویل نهاده دامی به تولیدکنندگان گفت: بزرگترین واردکننده نهاده دامی، از دی و بهمن سال گذشته به تعهدات خود مبنی بر تحویل بار در زمان مقرر به دامداران عمل نکرده است که این امر بر تضعیف بنیه مالی تولیدکنندگان و افزایش هزینه‌های تولید دامن زده است چرا که آن‌ها محبورند نهاده مورد نیاز خود را با قیمت‌های گزاف از بازار آزاد خریداری کنند.

مقدسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی را امری ضروری دانست و افزود: با توجه به آنکه تولیدکننده، مصرف کننده و دولت از چند نرخی بودن ارز گلایه‌مند است، بنابراین با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات، تولیدکنندگان در یک فضای رقابتی به امر تولید می‌پردازند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: با توجه به آنکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گوشت در تعادل بازار و کاهش قیمت تاثیرگذار بود، از این رو پیش بینی می‌شود که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی برافت قیمت این محصول در بازار تاثیر بگذارد.

وی در پایان نرخ کنونی خرید هر کیلو شیرخام توسط دامداران را ۲ تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، دامداران خواستار بررسی افزایش قیمت تمام شده و اعلام نرخ مصوب جدید از سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار شدند، از این رو اعلام خطر می‌کنم که اگر ستاد تنظیم بازار نرخ جدید را هر چه سریع‌تر اعلام نکند، دامداران خودسرانه قیمت خود را افزایش می‌دهند چرا که دیگر توان ادامه تولید با نرخ‌های کنونی را ندارند.