اهم اخبار

اجرای طرح اصلاح نژاد ۲۰۰ هزار راس دام مولد آغاز شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر ملی پروژه توسعه رسته دام سبک قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور گفت: بتازگی عملیات اجرای طرح اصلاح نژاد ۲۰۰ هزار راس دام مولد در روستاهای کشور آغاز شده است.

 

 

مرتضی حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برنامه اصلاح نژاد دام سبک در ۱۵ استان کشور در ۳۰۰ روستا با همکاری سازمان‌های زیر مجموعه جهاد کشاورزی و همچنین استانداری‌ها به مدت سه سال اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه اصلاح نژاد زمان بر است افزود: این طرح با مدل شبکه سازی و آموزش و ترویج در روستاها اجرا می‌شود.

* ۸۰ درصد دام سبک کشور در اختیار بهره برداران خرد است
مدیر ملی پروژه توسعه رسته دام سبک قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور با بیان اینکه ۸۰ درصد دام سبک در اختیار بهره برداران خرد است گفت: هر بهره بردار خرد زیر ۱۰ رأس دام دارد.
حسینی افزود: تنها ۱۵ درصد بهره برداران افزون بر ۱۰۰ رأس دام دارند که تمامی مشوق‌ها و حمایت‌ها را نیز به علت داشتن مجوزها در اختیار دارند.
وی اظهار داشت: اما بهره برداران خرد به علت نداشتن مجوزها و تعداد کم دام از برنامه‌های مشوقی، حمایتی و تسهیلات نیز بی بهره هستند همین عامل نیز باعث غیر اقتصادی بودن فعالیت آنها شده است.
وی بر بالا بردن درآمد روستاییان و دامداران تاکید کرد و افزود: اگر بهره برداران روش‌های علمی و اصولی را به کار بگیرند با تعداد کم دام نیز سود خواهند کرد.
حسینی اظهار داشت: هم اکنون برنامه اصلاح نژاد دام، چند قلوی زایی و بهبود تغذیه دام در روستاها را در دستور کار داریم که این امر باعث رونق تولید خواهد شد.
وی افزود: هم اکنون به ازای هر ۱۰۰ رأس دام سبک مولد در کشور ۷۵ بره تولید می‌شود که این میزان تولید غیر اقتصادی است.
حسینی اظهار داشت: شاخص تولید بره در دام سبک به ازای هر ۱۰۰ رأس دام مولد باید به ۱۷۰ رأس برسد که این میزان برای دامدار اقتصادی است.
وی افزود: در برخی از روستاهای سطح کشور که طرح اصلاح نژاد و برنامه‌های آموزشی اجرا شده است تولید از ۷۰ درصد به ۱۲۰ درصد رسیده است، با وجود برنامه‌های اصلاحی هم اکنون نیز تولید مناسب نیست باید به ۱۷۰ درصد افزایش یابد.
مدیر ملی پروژه توسعه رسته دام سبک قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور گفت: با وجود افزایش ۵۰ درصدی تولید بره در برخی از گله‌ها در بین بهره برداران خرد هنوز هم فضا برای آموزش و ترویج و بالا بردن راندمان وجود دارد.
حسینی افزود: با وجود اینکه افزون بر ۴۰ میلیون رأس دام در کشور وجود دارد نباید قیمت گوشت افزیش یابد اما به علت راندمان پایین این امر ایجاد شده است این در حالی است که برخی از کشورها با همین میزان دام صادر کننده تولید گوشت قرمز به جهان هستند.
وی گفت: باید از ۴۰ میلیون رأس دام سبک سالانه افزون بر ۶۰ میلیون رأس دام تولید کنیم.
وی بر چند قلو زایی در بین گله‌های دام سبک تاکید کرد و افزود: در این سال‌ها برنامه دو قلو و سه قلوزایی اجرا شده است اما هم اکنون چهارقلویی زایی مد نظر است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *