اهم اخبار

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دام زنده ضربه مهلکی بر تولید داخل وارد می‌کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول گفت: با توجه به وضعیت مساعد تولید گوشت قرمز در کشور، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات به سبب عدم رقابت پذیری ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می کند.

 

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  با انتقاد از صادرات دام زنده اظهار کرد: با توجه به وضعیت مساعد تولید گوشت قرمز در کشور، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات به سبب عدم رقابت پذیری ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می کند.
وی ممنوعیت صادرات دام‌ زنده را دلیل اصلی التهابات بازار و کمبود دام در میادین اعلام کرد و افزود: وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با صدور مجوز ممنوعیت صادرات دام‌ زنده زمینه را برای خروج غیر قانونی دام و فعالیت عده ای قاچاقچی در کشور فراهم کرد، این در حالی است که با صادرات رسمی دام‌خبری از التهابات بازار نبود.
مقدسی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال ۹۲۶ هزار راس دام‌‌ سبک و سنگین از کشور قاچاق شده است، بیان کرد: این در حالی است که با صادرات رسمی ارز حاصل از صادرات به کشور باز می گردد و در زمان ممنوعیت تنها بستر برای سودجویی عده ای قاچاقچی در بازار فراهم می شود.
این مقام مسئول با انتقاد از تصمیم های خلق الساعه وزارت صمت بیان کرد: با وجود ممنوعیت صادرات دام زنده و خروج غیر قانونی دام از مرزهای کشور جای این سوال مطرح است که چرا مجوز واردات دام زنده با ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده است؟
وی ادامه داد: مسئولان وزارت صمت در تصمیم گیری ها باید به نظر وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید توجه کنند چرا که تصمیم اخیر وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت صادرات دام زنده و عدم ورود ارز به کشور و واردات دام زنده به معنای خروج ارز به هیچ عنوان در شرایط فعلی اقتصاد منطقی نیست و این امر منجر به نابودی تولید و افزایش بیکاری می شود.
رئیس انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از تفاوت چشمگیر قیمت از تولید تا مصرف بیان کرد: با توجه به قیمت گوساله زنده، احتساب هزینه کشتار، افت لاشه و سود مغازه دار فروش هر کیلو گوشت با نرخ ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان در بازار غیر منطقی است که انتظار می رود مسئولان ذی ربط اقدامات نظارتی خود در بازار را قوی تر کنند.
مقدسی در پایان‌ متوسط قیمت هر کیلو گوساله زنده را ۲۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگرچه ممکن است دام سنگین با نرخ های بالاتری در بازار عرضه شود، اما سودی عاید تولیدکننده نمی شود.
آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *