اهم اخبار

ارزآوری ۱۰۰ میلیون دلاری صادرات شیرخشک و خامه در ۳سال گذشته

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از صادرات یکصد میلیون دلاری شیرخشک و خامه در پی آغاز طرح خرید حمایتی شیرخام خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی اوسط هاشمی»  در حاشیه بازدید از خط تولید کره لاکتیکی شرکت لبنیات پاک گفت: در طرح خرید حمایتی دولت از دامداران تاکنون ۶۹۵ هزار تن شیر خام خریداری و به شیرخشک و خامه تبدیل شده است.
وی یادآوری کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی از سال ۱۳٩٣ در طرح خرید حمایتی و تنظیم بازار شیرخام نقش داشته است.
به گفته وی، طبق آمار سال ۱۳٩۴ سالیانه بیش از ٩میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود.
اوسط هاشمی گفت: پارسال طرح حمایتی خرید شیر خام در هشت استان اجرا و تا پایان سال حدود ٢٠٣ هزار تن شیر خام به ارزش دو هزار و ۶۴۷ میلیارد و ۸۲۹ میلیون ریال خریداری شد که از این میزان، ١۵ هزار و ٨٩٢ تن شیرخشک و ١٧ هزار و ۶١١ تن خامه تولید شده است.
«تلاش داریم قیمت شیرخام را به سمتی سوق دهیم که هیچ تولید کننده ای نسبت به آینده خود ناامید نباشد».

** واردات سالیانه ۴۰۰ میلیون دلار کره
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد: سالیانه ۴۵ هزار تن کره به ارزش حدود ۴٠٠ میلیون دلار وارد می شود.
اوسط هاشمی افزود: فقط یک ششم کره مورد نیاز کشور تولید داخل است.
وی اضافه کرد: شرکت لبنیاتی پاک پارسال خط تولید کره لاکتیکی را راه اندازی کرد و ظرفیت اسمی تولید سالیانه هفت هزارتن را دارد اما سالیانه فقط یک هزارتن تولید می کند و کره چلوکبابی به جای کره صبحانه به دست مصرف کنندگان می رسد.
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی تاکید کرد «در کنار تولید و اشتغال باید به دنبال توسعه صنایع تبدیلی و بازار باشیم؛ زیرا در روند افزایش تولید اثرگذارند.
وی بازنگری در تعرفه گذاری را به سود تولید دانست.
به گزارش ایرنا، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران بیست و هشتم فروردین ماه سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۳۹۶ را ۱۳ درصد اعلام کرد.
«کاوه زرگران» گفت: با توجه به آمار گمرک، پارسال صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی ۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار بود.
زرگران صادرات پارسال صنایع غذایی کشور را یک میلیون و ۹۴۱ هزار تن به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۷ درصد به لحاظ وزنی افزایش و حدود ۱٫۷ درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافت.
وی اضافه کرد: لبنیات با صادرات حدود ۳۸۱ هزار تن به ارزش بیش از ۷۰۶ میلیون دلار سهمی حدود ۲۵ درصدی از صادرات صنایع غذایی کشور را داشت و پیشتاز صادرات در میان گروه های صنایع غذایی بود.
البته به گفته وی صادرات پارسال محصولات لبنی نسبت به سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۲ درصد به لحاظ وزنی و ۹ درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافت.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *