اهم اخبار

استمرار خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی/افزایش تولید ۸ محصول

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کشاورزی به عنوان حوزه راهبردی همواره مدنظر دولت بوده است. از این رو استمرار خودکفایی در گندم، خودکفایی در محصولاتی نظیر شکر، جو و حبوبات و تقویت امنیت غذایی و خوداتکایی در دانه‌های روغنی و پنبه مهمترین اولویت های‌ دولت در بخش کشاورزی است.

 

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، رسانه ها همچنین در هفته ای که گذشت از افزایش ۱۰ درصدی صادرات کالاهای ایرانی به چین خبر دادند. رشد ۱۴ درصدی حمل بار توسط شرکت راه آهن از دیگر محورهای توجه رسانه ها به ویژه مطبوعات اقتصادی در هفته گذشته بود.

**خودکفایی در محصولات کشاورزی
کشاورزی در دولت تدبیر و امید جان تازه ای گرفت. بر این اساس شاهد توسعه این حوزه در دولت یازدهم بودیم. در همین زمینه «عباس کشاورز» معاون وزیر جهاد کشاورزی در امر زراعت گفت: افزایش تولید ۸ محصول که واردات داشتیم، استمرار خودکفایی در گندم، خودکفایی در محصولاتی نظیر شکر، جو و حبوبات و تقویت امنیت غذایی و خوداتکایی در دانه‌های روغنی و پنبه اولین اولویت‌ دولت در بخش کشاورزی است.
وی درمورد برنامه دولت دوازدهم در حوزه زراعت افزود: دومین دستور کار ما این است که در تمام محصولات افزایش بهره‌وری بدون توسعه داشته باشیم و سومین دستور کار این است که با توجه به محدودیت آب و بحران آب توجه و تمرکز بر افزایش بهره‌وری آب باشد.
کشاورز افزود: در بهره‌وری آب در برنامه ششم باید از هر مترمکعب آب تقریبا ۶٫ ۱ کیلوگرم کالا تولید کنیم که این عدد در ابتدای برنامه تقریبا ۲٫ ۱ کیلوگرم بوده است. وی اضافه کرد: در این برنامه باید شاهد ارتقای ۳۵-۳۰ درصدی بهره‌وری آب کشاورزی باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امر زراعت با اشاره به مصرف سالانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع کود در کشور گفت: از این میزان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع کودهای شیمیایی، حدود ۹۰۰-۸۵۰ هزار تن انواع کودهای آلی و مابقی آن که حدود ۱۶۰ هزار تن است، انواع کودهای میکرو مثل کود آهن، کود روی و انواع کودهای مایع و مکمل مثل کلسیم است.

**افزایش ۱۰ درصدی صادرات کالاهای ایرانی به چین
براساس اعلام گمرک ایران، ارزش صادرات غیرنفتی با کاهش پنج درصدی و واردات با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به پنج ماهه سال گذشته همراه بوده است. بر اساس آمار، تجارت خارجی پنج ماهه نخست سال جاری، حجم تجارت خارجی ایران در سال جاری تا ابتدای شهریور ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵٫۳۴ درصد افزایش یافته است.
در پنج ماهه اول سال جاری تشریفات گمرکی ۶۲ میلیون و ۲۶۶ هزار تن کالا در گمرکات کشور تماما به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۴۸ میلیون و ۴۱ هزار تن سهم واردات و ۱۴ میلیون و ۲۲۵ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.
مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به ۳۶ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار رسید که این رقم ۵٫۳۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است، چراکه مجموع تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست سال گذشته ۳۴ میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار بود. در پنج ماهه اول سال جاری به میزان ۱۹ میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶٫۴۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این رقم در ماه گذشته ۲۳٫۹۷ درصد بود و عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به خودرو و قطعات منفصله خودرو، کالاهای سرمایه‌ای و برخی کالاهای اساسی مربوط می‌شود.
همچنین در مدت یاد شده متوسط قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک هزار و ۳۶۷ دلار افزایش یافت که در مقایسه با سال گذشته ۸٫۸۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد و در این مدت شاهد افزایش صادرات پنج کشور عمده طرف معامله با ایران هم بوده‌ایم؛ مجموع صادرات غیرنفتی ایران در پنج ماهه اول سال جاری به ۱۷ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۴٫۹۵ درصد کاهش داشته است؛ این رقم در ماه گذشته ۹٫۵۴ درصد بود.
در مجموع وضعیت بهتری در بخش صادرات غیرنفتی نسبت به چهارماهه اول سال جاری حاکم شده به نحوی که صادرات کالاهای ایرانی به چین در پنج ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *