1

اقدامات سازمان دامپزشکی در خصوص واکسینه کردن دام‌ها در فصل پاییز

درپاییز امسال واکسینه کردن دام‌ها در مقابله با بیماری تب برفکی و ارزیابی بروسلوز و هاری اجرایی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر داریوش جهان پیما مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت درمان بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: از آنجا که اجرای فاز اول طرح واکسینه کردن دام ها در مقابله با بیماری تب برفکی که در اوایل سال ۹۵ انجام شد، با موفقیت همراه بوده اجرای فاز دوم این طرح در پاییز امسال انجام می شود.

جهان پیما با اشاره به این موضوع که فاز دوم طرح واکسینه کردن دام در مقابله با بیماری تب برفکی از ۲۰ شهریور آغاز شده است، ادامه داد: در این طرح که در پاییز امسال به اتمام می رسد ۴ میلیون راس دام سنگین در ۲۵ روز کاری در سراسر کشور به صورت رایگان در مقابل این بیماری واکسینه می شوند.

وی ادامه داد: واکسینه کردن دام در سراسر کشور رایگان است اما از آنجایی که واکسن های تب برفکی توسط بخش خصوصی وارد می شوند، هزینه واکسن بر عهده دولت نیست و باید از سوی دامدار پرداخت شود.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت درمان بیماری های دامی سازمان دامپزشکی اضافه کرد: ارزیابی و تشخیص بیماری بروسلوز و هاری نیز در ۱۸ مهر سال جاری انجام می شود که طرح بسیار جامع و قابل ارائه به مجامع بین المللی یه شمار می‌رود.

جهان پیما با بیان اینکه طرح ارزیابی و تشخیص بیماری بروسلوز بر اساس نمونه برداری در آزمایشگاه انجام می شود، افزود: با اجرای این طرح ضمن پیشگیری از بروز این بیماری در صورت ابتلا به آن، می‌توان در مراحل اولیه بیماری را تشخیص داد و بدین طریق احتمال بهبود بالا می‌رود.

وی این بیماری را بین انسان و دام مشترک خواند و تصریح کرد: طرح ارزیابی و تشخیص بروسلوز یا همان تب مالت در مورد انسان ها توسط وزرات بهداشت اجرا می شود.

جهان‌پیما یادآور شد: امیدوار هستیم اجرای فاز دوم طرح های واکسینه کردن دام سنگین در مقابل بیماری تب برفکی و همچنین اجرای طرح ارزیابی و تشخیص تب مالت و بیماری هاری با مشارکت اتحادیه ها و دامداران به درستی اجرا شود.