اهم اخبار

انتقاد حجتی از فرسایش خاک و بی‌توجهی به حفاظت از آن

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که متاسفانه وضعیت حفاظت از منابع عظیم خاک در کشور مناسب نیست که عمده‌ترین عامل فرسایش و از بین رفتن آن بی‌توجهی به حفاظت از خاک است.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک اظهار کرد: اگر ارزش خاک بیشتر از آب نباشد، کمتر از آن نیست و متاسفانه در این زمینه از نظر فرهنگ عمومی با بی‌توجهی به این نعمت تجدیدناپذیر مواجه هستیم، چراکه بدون هیچ بهایی در اختیار همه قرار می‌گیرد.

وی افزود: خاک در کنار آب و اراده خداوند به تولید محصولاتی کمک می‌کند که امنیت غذایی کشور را در بر دارد. اما متاسفانه آن طور که باید به خاک توجه نمی‌شود البته با حمایت‌های بودجه‌ای که دولت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است، وضعیت بهتری نسبت به گذشته در این زمینه وجود دارد و امروز باید به این مقوله در دو زمینه عرصه‌های تولیدی و حفاظت از فرسایش و آلودگی توجه کرد که در این زمینه طرح‌هایی مانند کشاورزی حفاظتی و غیره در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استفاده از آب‌هایی که از دسترس خارج می‌شوند، برای تقویت و تغذیه سفره‌های زیرزمینی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در برخی مقاطع با دور زدن قوانین و مقررات، بخشی از این منبع عظیم از دست می‌رود و همان طور که کارشناسان معتقدند بخش عظیمی از فرسایش بادی و خاکی آب به خاطر بی‌توجهی‌های بشر است که با بهره‌برداری‌های بیش از حد و غیراصولی باعث از بین رفتن پایداری و پوشش گیاهی مناسب خاک می‌شود.

حجتی تاکید کرد: طرح‌هایی مانند مقابله با ریزگردها، بیابان‌زدایی، پوشش گیاهی، حفاظت از خاک و عرصه‌های طبیعی، آبخیزداری و … از اولویت‌های مهم و پیش روی وزارت جهاد کشاورزی است که در دستور کار این وزارتخانه و دولت قرار گرفته و به عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی نیز به تصویب رسیده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *