اهم اخبار

بارندگی‌های بهاری کشت دیم را احیا کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امسال بارندگی‌ها در برخی از استان‌ها با سیل همراه بود، این سیل با اینکه تلخی‌هایی داشت به لحاظ کشاورزی برای بعضی استان‌ها نعمت بود.

 

 

به گزارش ایران، این بارش‌ها در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و کرمان که سال‌های مدیدی است با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار کارساز و موجب رونق کشت دیم شده است. روی دیگر این بارش‌ها در این استان‌ها از جمله خراسان رضوی جان گرفتن و احیای کشت دیم بود که تا پیش از این بواسطه ۱۸ سال خشکسالی نفس‌های آخر را می‌کشید. هم‌اکنون احیای کشت دیم در این استان موجب دلگرمی کشاورزان و رونق محصولات تولیدی آنان شده است.

خوشحالی دیم کاران از بارندگی ها

«سیدحمید موسوی»، از دیم کاران نیشابوری است که با ابراز خوشحالی از بارندگی‌های اخیر می‌گوید: به لطف خدا بارش‌ها برای زراعت ما خوب و بموقع بود. امسال با توجه به بارش‌ها ۱۵ تا ۲۰درصد افزایش سطح کشت داشتیم و اگر بارندگی‌ها به همین منوال ادامه داشته باشد و سرمازدگی و خسارت ناشی از بارش نیز نداشته باشیم، ۳۰ درصد هم افزایش برداشت محصول خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کشت آنان به‌صورت سنتی است و تنها ۲۵ تا۳۰درصد به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود، می‌افزاید: کمبود ادوات و گرانی دستگاه عمیق کار دیم(۳۸ میلیون تومان) از جمله مشکلات ماست. با اینکه جهاد کشاورزی استان وام برای خرید این دستگاه پرداخت می‌کند، اما چون شرایط کاری ما بسته به میزان برداشت و فروش محصول است و از طرفی ممکن است نتوانیم محصول را بموقع و با قیمت مناسب بفروشیم در پرداخت اقساط به مشکل برمی خوریم، از این‌رو تهیه این دستگاه با این قیمت برای ما خیلی سنگین است.

برداشت ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته

«غلامرضا مظفری»، دیگر کشاورز دیم کار قوچانی است که پیش‌بینی می‌کند به‌دنبال بارندگی‌های چند روز گذشته ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته برداشت محصول داشته باشد.

وی اظهار می‌دارد: سال گذشته نه کشت داشتیم و نه برداشت انجام شد، اما خوشبختانه امسال بارندگی بموقع، برداشت‌ها را بیشتر خواهد کرد.

«حبیب الله کریمی فر» نیز کشاورز دیم کار روستای «دولت خانه» شهرستان قوچان میزان سطح کشت اراضی خود را ۳۰ هکتار بیان و تصریح می‌کند: سال گذشته ۶۰۰ کیلوگرم در هرهکتار برداشت داشتیم که امسال با این بارش‌ها ۲ تن در هر هکتار برداشت خواهیم داشت.

وی کمبود کود را از مشکلات کشاورزان این خطه از استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: جهاد کشاورزی برای هر هکتار یک کیسه کود ۵۰ کیلوگرمی می‌دهد که این مقدار خیلی کم است و کفایت اراضی ما را نمی‌کند.

بارندگی‌های مناسب و بموقع

«علیرضا نیک پور»، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه سطح کشت دیم استان که مورد تأکید و توصیه این سازمان نیز هست، معادل ۲۰۰ هزار هکتار است، می‌گوید: این نوع کشت در مناطقی توصیه می‌شود که مناسب با آن باشد.

وی بارندگی امسال تاکنون در استان را برای کشت دیم بسیار مناسب و از لحاظ زمانی بموقع عنوان می‌کند و می‌افزاید: میانگین بارندگی بلندمدت ۳۰ ساله در استان ۱۷۰ میلی متر بوده است. در سال زراعی گذشته نیز ۸۸ میلی متر بارندگی داشتیم، اما در سال زراعی جاری این میزان تاکنون به ۲۶۴ میلی متر افزایش پیدا کرده، به عبارتی ۵۵ درصد افزایش بارندگی طی مدت یاد شده داشتیم که بعد از ۱۸سال خشکسالی چشمگیر است؛ البته بارندگی‌های ماه‌های آبان و آذرماه سال گذشته هم برای کشت محصولات دیم خوب و مناسب بود.

افزایش سطح کشت و برداشت محصول

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی سطح کشت دیم گندم سال گذشته را ۱۳۰ هزار هکتار بیان می‌کند و اظهار می‌دارد: امسال این میزان به ۱۴۲ هزار هکتار افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود، نزدیک به یک تن در هکتار برداشت محصول داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در کشت جو افزایش کشت چندانی نداشتیم، یادآوری می‌کند: امسال ۵۰ هزار هکتار سطح کشت جو داریم. کشاورزان معمولاً برای کشت جو که محصولی تنش پذیر نیز است، تمایلی ندارند. این محصول در خاک‌های نیمه مرغوب کشت می‌شود.

برآورد تولید۶۷۰ هزار تن گندم دیم و آبی

نیک‌پور به برآورد تولید گندم دیم و آبی در استان نیز اشاره و خاطرنشان می‌کند: برآورد تولید گندم آبی ۵۲۷هزارتن و گندم دیم ۱۴۲ هزارتن است که در مجموع حدود ۶۷۰ هزار تن خواهد شد. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود، خرید مازاد هم به‌طور مناسب از کشاورزان دیم کار داشته باشیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود، ۴۰۰ هزار تن هم تولید جو آبی و دیم داشته باشیم که ۳۷۰هزارتن آبی و ۳۰ هزارتن هم دیم است. به گفته وی، تا امروز هیچ تنش خشکی درمزارع دیم خراسان رضوی گزارش نشده و بارندگی‌های خوب پاییزی و نیز بهاری موجب رونق و احیای کشت دیم در سال زراعی جاری شده است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *