اهم اخبار

وزارت نیرو مقصر کشت برنج در مناطق غیرشمالی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور زراعت وزارت جهاد گفت: برای محدود کردن کشت برنج در مناطق غیرشمالی، وزارت نیرو نباید آب در اختیار کشاورزان برنجکار این مناطق قراردهد.
عباس کشاورز در گفتگو با مهر در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی در عمل، اقدامی برای محدودیت کشت برنج در مناطق غیرشمالی نمی‌کند؟ اظهارداشت: وزارت نیرو نباید آب در اختیار کشاورزان برنجکار در این مناطق قرار دهد.

وی با بیان اینکه ما این مساله را نوشته، صورت‌جلسه کرده‌ و طرح جایگزین نیز ارائه کرده‌ایم، گفت: با این وجود، موضوع آب در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست و ما نمی‌توانیم داخل مزرعه شویم و ببینیم کشاورز چه چیزی کشت می‌کند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما سیاست ابلاغ می‌کنیم و می‌گوییم چه محصولی باید جایگزین کشت برنج شود.

کشاورز به این پرسش که آیا وزارت نیرو پاسخی در این زمینه به شما ارائه کرده است؟ گفت: خیر، هنوز پاسخی از سوی وزارت نیرو به ما ارائه نشده است.

وی درباره اجرای طرح خرید تضمینی برای برنج مناطق شمالی کشور نیز اظهارداشت: برنج را نمی‌توان وارد چرخه خرید تضمینی کرد چراکه قیمت آن گران است.

پیش از این عیسی کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز درباره سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عدم حمایت از کشت برنج در استان‌های غیرشمالی وعدم موفقیت وزارتخانه مذکور در این زمینه، به مهر اظهارداشت: این‌ مسائل نشان دهنده آن است که منافع ملی در سیاست‌های تولیدی جایگاهی ندارد.

کلانتری با بیان اینکه منافع ملی ایجاب می‌کند، وزارت جهادکشاورزی اعلام کند کشت برنج در مناطق خارج از ۳ استان شمالی نباید انجام شود، گفت: اما در عمل وزارت جهاد نمی‌تواند مانع این کار شود.

وی افزود: ما در اواخر دهه ۷۰ این سیاست را پیشنهاد کردیم که در خارج از۳ استان شمالی از کشت برنج حمایت نشود ضمن اینکه ما با قیمت‌های تضمینی مناسب محصول شالی‌های شمال را بخریم و علاوه بر این ورود برنج به شمال را منع کنیم سپس تولیدات دیگر نقاط کشور را با واردات و قیمت‌های جهانی مواجه کنیم.

کلانتری با اشاره به اینکه بنابراین تولیدکنندگان در استان‌های غیرشمالی باید با برنج وارداتی رقابت کنند و چون توان این کار را ندارند، از کشت برنج منصرف خواهند شد، افزود: وزارت جهاد کشاورزی درحال حاضر قسمت دوم و مهم این کار را عملیاتی نکرده است.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد قسمت آسان کار را که ابلاغ سیاست بوده انجام داده است اما در عمل اقدامی نمی‌کند و آب تاراج می‌شود.

وزیر اسبق کشاورزی اضافه کرد: اینکه وزارت کشاورزی اعلام می‌کند از کشت برنج در مناطق غیرشمالی حمایت نمی‌کنیم، تعارف است؛ حمایت نکنند؛ اما وقتی جلوی واردات را گرفته و عرضه برنج به بازار را کم کرده‌اند، طبیعی است که تولیدکنندگان مناطق غیرشمالی هم به هر قیمتی دلشان خواست می‌توانند محصولشان را عرضه می‌کنند.

کلانتری افزود: به نظر می‌رسد وزارت جهاد در این زمینه مقداری سیاسی کاری کرده است؛ چراکه جلوی واردات را گرفته و تولیدکنندگان هم هرچقدر دوست دارند، کشت می‌کنند.

به گفته دبیرکل خانه کشاورز در صورت اجرای صحیح این سیاست و عدم کشت برنج در مناطق غیرشمالی، در مصرف بین ۵۰۰ تا تا یک میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی می‌شود.

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *