1

بزرگترین صادرکنندگان امسال جهان در بازار گندم

گندم

وزارت کشاورزی آمریکا در جدیدترین پیش‌بینی خود اعلام کرد اتحادیه اروپا در فصل زراعی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ ممکن است از آمریکا به عنوان دومین صادرکننده نفت جهان سبقت بگیرد اما با جایگاه صادرکننده شماره یک همچنان فاصله زیادی خواهد داشت.

 

 

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا سه سال قبل که شرایط آب و هوایی نامساعد باعث افت شدید محصول فرانسه شد، عنوان بزرگترین صادرکننده گندم جهان را از دست داد.

وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد اتحادیه اروپا در فصل زراعی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ (از ژوئیه سال ۲۰۱۹ تا ژوئن سال ۲۰۲۰) ۲۷ میلیون تن گندم صادر خواهد کرد که در مقایسه با فصل زراعی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ نرخ رشد ۱۲.۵ درصد و در مقایسه با فصل زراعی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ نرخ رشد ۱۵.۹ درصد را نشان می‌دهد.

بنا بر گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، روسیه همچنان بزرگترین صادرکننده گندم جهان می‌ماند و ۳۶ میلیون تن گندم در فصل زراعی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ صادر می‌کند که کمتر از ۳۷ میلیون تن در فصل زراعی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ خواهد بود.

روسیه در فصل زراعی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ با صادرات ۲۷.۸ میلیون تن گندم به بزرگترین صادرکننده جهان تبدیل شد. در این فصل فرانسه به دلیل بارندگی شدید، محصول ضعیفی برداشت کرد و تولیدش به پایین‌ترین حد در ۳۰ سال اخیر سقوط کرد. در نتیجه صادرات گندم اتحادیه اروپا در مقایسه با فصل زراعی ۲۰۱۶-۲۰۱۵ به میزان ۲۱.۳ درصد کاهش یافت.

اتحادیه اروپا در فصل زراعی ۲۰۱۵-۲۰۱۴ با صادرات ۳۵.۴ میلیون تن گندم، برای نخستین بار به بزرگترین صادرکننده گندم جهان تبدیل شده و از آمریکا که ۲۳ میلیون تن صادرات داشت، پیش افتاده بود.

بر اساس گزارش پلاتس، وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی کرد آمریکا ممکن است در فصل زراعی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ در صادرات گندم به رتبه چهارم سقوط کرده و پس از کانادا قرار بگیرد. در بحبوحه حجم بالاتر صادرات از سوی اکثر رقیبان، صادرات گندم آمریکا به بازارهای سنتی این کشور در آمریکای لاتین و آسیا ممکن است با چالش مواجه شود.

با تقاضای بالایی که به خصوص در بازارهای آسیای جنوب شرقی و جنوب صحرای آفریقا وجود دارد، انتظار می‌رود مجموع تجارت گندم جهان در فصل زراعی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به میزان ۳ درصد رشد کرده و به رکورد ۱۸۴ میلیون تن صعود کند.