1

تجربه مزه‌های تند در کره‌جنوبی

بازدید از مکان‌های دیدنی، در برخی موارد تفریح‌هایی که شاید در شهر یا کشور خود نمی‌توان آن‌ها را تجربه کرد و مهم‌تر از همه چشیدن طعم‌های جدید و آشنایی با فرهنگ غذایی کشوری که به آن سفر می‌کنیم می‌تواند تجربه هیجان‌انگیزی را با خود به همراه داشته باشد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به واسطه گذشت قرن‌ها و تغییرات اجتماعی و سیاسی، رژیم غذایی مردم کره جنوبی به شکل امروزه درآمده و باعث شده است که کره‌ای‌ها غذاهای سالمی را در وعده‌های روزانه خود مصرف کنند.

چشم بادامی‌ها تمایل زیادی به مصرف سبزیجات تازه، برنج، گوشت، انواع آبزیان، ادویه‌های تند، رشته، سیر، زنجبیل، روغن کنجد و … در تمام وعده‌های غذایی خود هستند که همین مسئله باعث می‌شود سیستم بدنی آن‌ها تقویت پیدا کند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری شود.

غذا

تمایل زیاد مردم کره به مصرف برنج باعث شده است برنج را فقط به صورت بخارپز طبخ نکنند بلکه آن را به صورت کیک برنج ( Tteok) که بیش از ۲۰۰ گونه مختلف دارد نیز در رژیم غذایی خود جای دهند.

از غذاهای معروف مردم کره‌ که طرفداران زیادی در کشورهای دیگر نیز دارد می‌توان به کیمچی (Kimchi) اشاره کرد. کیمچی یکی از غذاهای سنتی کره است که از تخمیر انواع سبزیجات تولید می‌شود و علاوه بر طعم خوب از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. این خوراکی با موادی هم‌چون کاهوی چینی، تربچه، سیر، فلفل چیلی، پیازچه، نمک دریایی، سویا سس، خیار و … تهیه می‌شود.

یکی دیگر از غذاهای گوشتی محبوب در کره بولگوگی (Bulgogi) نام دارد؛ در این غذا گوشت معمولا با سیر و پیازهای خرد شده کباب می‌شود و پس از آن گوشت در کاهو پیچیده شده و با سس تندی به نام «سامجانگ» سرو می‌شود.

مردم کره علاوه بر سبزیجات و برنج به غذاهای تند نیز علاقه خاصی دارند و معمولا در تمام غذاهای خود از چاشنی‌های تند استفاده می‌کنند. سوندوبو جیگائه (Soondubu Jiggae) یکی از خورشت‌های تند کره‌ای است که با توفو، سبزیجات، قارچ، غذای دریایی، گوشت گاو یا گوسفند و سس چیلی تهیه می‌شود و در انتها تخم‌مرغ خامی در آب خورشت مخلوط می‌شود تا طعم متفاوتی به غذا بدهد.

دوکبوکی (Ddukbokkie) از دیگر غذاهای تند در کره است که از کیک‌های استوانه‌ای برنج، کیک مثلثی ماهی، سبزیجات و سس چیلی تهیه می‌شود و طعمی شیرین و تند دارد که عده زیادی را ترغیب می‌کند مزه آن را بچشند.

سوپ ارتشی (Army Stew) یکی از خوراکی‌هایی است که از دوران جنگ دو کره به یادگار مانده است و از سوسیس، ماهی تن، پنیر آمریکایی، نودل آماده، برنج و سبزیجات تهیه می‌شود. در زمان جنگ به دلیل کمبود گوشت قرمز این غذا از مواد دیگری تهیه شد، اما در حال حاضر با وجود این‌که گوشت به وفور در کره جنوبی یافت می‌شود هنوز از ترکیب خوراکی‌های آمریکایی برای طبخ این غذا استفاده می‌شود.

مردم کره جنوبی علاوه بر غذا به چیزی که قرار است بنوشند نیز اهمیت می‌هند و با ظرافت خاصی آن را تهیه می‌کنند. تمام نوشیدنی‌های سنتی که در رژیم غذایی چشم بادامی‌ها وجود دارد، شفاف و رقیق است و بر اساس تقسیم‌بندی‌ها چای، نوشیدنی‌های میوه‌ای، نوشیدنی‌های بدست آمده از برنج، نوشیدنی مخصوصی که از خرمالو تهیه می‌شود، فرآورده‌های بدست آمده از آب گیاهان با مزه‌ای ترش و شیرین، نوشیدنی‌های تهیه شده از حبوبات، نوشیدنی‌هایی که از عصاره‌ میوه و داروهای آسیایی بدست می‌آید، آب عسل، عصاره و شیره‌ مواد اولیه‌ای که معمولا در تهیه‌ انواع خوراک‌ها و غذاهای بومی خود استفاده می‌کنند، از جمله نوشیدنی‌هایی است که مورد مصرف مردم کره‌ جنوبی قرار می‌گیرد.