اهم اخبار

ترکیه و چین بازار آرد عراق را قبضه کرده‌اند/ نیاز به سرمایه‌گذاری برای جلب رضایت عراقیها از آرد ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

خبرگزاری فارس: ترکیه و چین بازار آرد عراق را قبضه کرده‌اند/ نیاز به سرمایه‌گذاری برای جلب رضایت عراقیها از آرد ایران

دبیر‌کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه ترکیه و چین با برندهای نه چندان معروف با افتتاح شعب مختلف حضور مستمر در صادرات آرد به عراق دارند، گفت: تولید‌کنندگان آرد ایرانی رضایت مشتریان خارجی را فراهم نمی‌کنند.

 یکی از روشهایی که موجب ارتقا و گستردگی صنعت آرد می‌شود و یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان، صادرات این کالای استراتژیک به کشورهای همسایه است.

کشور ایران مشترکات مرزی با کشورهایی دارد که بازار مناسبی برای مصرف محصولات آردی است که یکی از آن کشورها، عراق است. آرد در عراق به عنوان یک کالای استراتژیک و پراهمیت و اولین ماده غذایی مردم شناخته می‌شود.

در کشور عراق آردهای تولیدی و وارداتی به صورت رایگان در سبد کالای جیره‌بندی ماهانه حدود ۱۲ کیلو به مردم داده می‌شود، به همین دلیل اکثر افراد نان را در منازل خود پخت می‌کنند.

اما با این وجود، روند پایداری در صادرات آرد به عراق وجود ندارد و در سال گذشته شاهد کاهش ناگهانی در بخش صادرات این محصول به عراق بوده‌ایم. هرچند دولت امکان صدور آرد که گندم آن به صورت موقت وارد کشور شده را برای تولیدکنندگان معین کرده است، اما در برخی موارد موانع و عدم دست‌یابی مناسب به بازار عراق، موجب شده است که کشور ترکیه به عنوان مهم‌ترین رقیب ایران، دست در صادرات آرد عراق بگشاید و صنعت آرد ایران را برای صادرات منزوی کند.

در رابطه با صادرات آرد به کشور عراق با مهدی کرمی ‌پور مقدم، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران و عراق گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

وی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل به دلیل تحریم‌های مختلف از روش‌های معمول برای تبادلات بین‌المللی بازمانده بودیم، گفت: اما با وجود برجام این مشکل تا حدی برطرف شد، زیرا قبلا تجار ایرانی برای باز کردن LC دچار مشکلاتی بودند که در حال حاضر شرایط بهتر از قبل است، اگر چه هنوز برخی از مشکلات به قوت خود باقی مانده است.

کرمی‌‌پور گفت: در حال حاضر بخش عمده تجارت ایران به عراق به تامین نیازهای اولیه معیشتی محدود شده است که یکی از این کالاها آرد است که نقش بسیار بااهمیتی در سبد غذایی عراقی‌ها دارد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران و عراق تصریح کرد: در کشور عراق بستر بسیار مناسبی برای صادرات وجود دارد، زیرا دولت عراق برای مردمش سبد کالایی را در نظر گرفته که به صورت غیرنقدی در بین مردم توزیع می‌شود و به ازای هر نفر حدود ۱۲ کیلوگرم آرد داده می‌شود و مردم در مناطق روستایی و حاشیه شهرها نان را در منازل پخت می‌کنند و اگر تولیدکننده‌ای می‌خواهد در بحث آرد در کشور عراق به نتیجه‌ای برسد، باید راه حلی پیدا کند تا از طریق مناقصه، وظیفه تامین آرد سبد کالای جیره‌بندی عراقی را بر عهده بگیرد.

وی افزود: من به عنوان کسی که مدت زیادی در بازار عراق بوده‌ام و از نزدیک با شرایط جاری این کشور آشنا هستم، می‌گویم با همه تلاش‌هایی که در بحث صادرات آرد ایران به عراق صورت گرفت، همچنان شاهد حضور آردهای کشور ترکیه در نانوایی‌ها و منازل عراقی‌ها هستیم.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: مبادلاتی که در بحث صادرات آرد به عراق صورت می‌گیرد در قالب حرفه‌ای و با متدهای روز علم بازاریابی پیش نمی‌رود و همچنان با وجود برخی مشکلات که از تحریم‌ها به جا مانده (عدم اجازه مبادلات به دلار)، بیشتر مبادلات به صورت سنتی از طریق صرافی و به صورت مستقیم در مرزها یا بر اساس اعتبار تجار صورت می‌گیرد. این روش‌های سنتی، آفتی است که گریبان گیر صنعت و تولیدکنندگان می‌شود.

وی افزود: برای موفقیت در تجارت با عراق باید متحول شویم و با تغییرات دنیا گام برداریم و نمی شود به طرق سنتی پیش رویم و انتظار داشته باشیم که بتوانیم بازار عراق را قبضه کنیم و در صورت ادامه روش فعلی قطعا سیر نزولی را خواهیم داشت و برای تحول باید در بحث صنعت آرد باید نوع آردهای ارسالی به عراق را تغییر دهیم.

کرمی پور مقدم گفت: بنابر گفته تعدادی از تجار صنعت آرد، عراقی‌ها خواهان آردهای به شدت سفید و نول‌کشی شده‌اند و تولیدکنندگان ایرانی بنابر دلایل خود در ابتدای کار خوب پیش می‌روند و آرد مورد رضایت مشتری را به آنها تحویل می‌دهند، اما بعد از مدتی روند دیگری را در پیش می‌گیرند و این موجب شکسته شدن حریم اعتمادها می‌شود.

وی تصریح کرد: آردهای کشور ترکیه به شدت سفید است و ممکن است از لحاظ بهداشتی دچار مشکلاتی باشد، اما چون خواسته متقاضیان عراقی را برآورده می‌کند، توانسته است بازار آرد عراق را در دست بگیرد، بنابراین تحول در صنعت آرد مستلزم از بین بردن موانع است و باید راه مخصوص رسیدن به این کار را پیدا کرد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران و عراق بیان داشت: تولیدکننده آرد اگر می‌خواهد در صادرات آرد به عراق حرفی برای گفتن داشته باشد، باید کیفیت محصول خود را ارتقا دهد. نباید کیفیت کالا مشکلی باشد که به اعتماد نسبت به شرکت‌های ایرانی لطمه بزند. متاسفانه کیفیت کالاهای ایرانی صادر شده در چند محموله ارسالی به مرور زمان دچار افت کیفیت شده است.

وی افزود: سیستم‌های نظارتی ما باید نظارت و دقت خود را در صدور مجوز برای صادرات کالا بیشتر کنند، تا به اعتبار صنعت ایران خدشه‌ای وارد نشود.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با تاکید برحضور پایدار و مستمر شرکت‌های صادرکننده در بازار مقصد اظهار داشت: تجار ما باید بدانند که صادرات موضعی و موردی باعث رشد و توسعه اقتصاد بین ما و عراق نمی‌شود.

وی افزود: رشد و پویایی مستلزم حضوری پایدار، مستمر و مستحکم در بازار مقصد است. ما هم باید مانند بسیاری از شرکت‌های خارجی حضور پررنگ‌تر و حتی شعبات بیشتری از شرکت‌های صادرکننده در عراق داشته باشیم.

کرمی‌پور بیان داشت: امروزه برندهای نه چندان معروف کشورهای ترکیه و چین و کشورهایی از این قبیل در عراق با افتتاح شعب مختلف حضور مفید و مستمر در کشور عراق دارند، اما متاسفانه شرکت‌های ایرانی علاقه خاصی به موردی کار کردن دارند و توقع دارند از راه دور و بدون رابطه اقتصادی مستمر و حضور فیزیکی در عراق پیشرفت کنند و در نهایت به سود برسند.

وی افزود: کشور ترکیه در تمامی موارد از قبیل بسته‌بندی، کیفیت و نحوه بازاریابی در حد کلاس بین‌المللی است و تولیدکنندگان ما نباید به روش‌های سنتی اکتفا کنند. آنها باید با ایجاد دفاتری در شهرهای مختلف عراق، بازار این کشور را مورد مطالعه قرار دهند، مطالعه آثار فرهنگی و بدانند ذائقه مردم هر ناحیه به چه صورت است.

کرمی‌پور تصریح کرد: صادرات در دنیا یک کار حرفه‌ای است و باعث تولید کاملا متفاوت است، نباید انتظار داشت چون شخصی تولیدکننده خوبی است، بنابراین صادرکننده خوبی خواهد بود. از آنجا که بازار کشور عراق به سادگی در دسترس است، بحث صادرات کالا به آن نیز به نسبت راحت‌تر است، اما نباید فراموش کرد که باید فرآیند صادرات اصولی باشد و تولیدکنندگان با صادرکنندگان حرفه‌ای در ارتباط باشند.

وی افزود: اگرچه در سال جاری در بحث گندم به خودکفایی رسیدیم، اما کیفیت گندم داخلی به گونه‌ای نیست که رضایت مشتریان خارجی خود را جلب کنیم، بنابراین دولت باید تدابیری بیندیشد تا ورود گندم موقت از طریق روسیه، قزاقستان و کشورهای مشترک‌المنافع به سهولت صورت گیرد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *