اهم اخبار

تصویب الحاق ایران به موافقتنامه جدید شورای بین المللی روغن و کنسرو زیتون

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی از تصویب الحاق ایران به موافقتنامه جدید شورای بین المللی روغن و کنسرو زیتون خبر داد.

 

به گزارش ایلنا،سید رحمت اله پریچهر افزود: موضوع الحاق ایران به موافقتنامه بین المللی روغن و کنسرو زیتون پس از بررسی و تصویب در دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال و مصوب شد و مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفت و چندی پیش تشریفات قانونی آن توسط وزارت امور خارجه کشور انجام شد.

وی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۵ شورای بین المللی روغن و کنسرو زیتون در موافقتنامه خود تغییراتی را در زمینه نقش هایی که این شورا می تواند داشته باشد و استانداردها و تعاریف در حوزه زیتون ایجاد کرد که باید به تصویب کشورهای عضو می رسید و از این رو، موضوع این موافقتنامه در سال ۹۵ به معاونت حقوقی رییس جمهوری ارسال شد و پس از پیگیری های زیاد در ۲۰ شهریور ماه امسال تشریفات قانونی آن از سوی وزارت امور خارجه ایران انجام شد.

پریچهر گفت: بر اساس شرایط جدید این موافقتنامه و پذیرش آن، ایران به عضویت خود در شورای بین المللی روغن و کنسرو زیتون ادامه می دهد و به زودی پذیرش این موافقتنامه توسط ایران به سازمان ملل متحد اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: اعضای این شورای بین المللی می توانند از خدمات و ظرفیت های آن شامل همکاری های فنی بین المللی برای اجرای پروژه های تحقیقاتی، انتقال تجربه و تکنولوژی، گسترش تجارت روغن و کنسرو زیتون، به روز کردن استاندارها و افزایش کیفیت این محصول استفاده کنند.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، دسترسی به آخرین آمار در حوزه کشت و تولید روغن و دانه زیتون، برگزاری بازدیدهای میدانی، ایجاد کلکسیون ارقام و تبادل ژرم پلاسم را از دیگر مزیت های عضویت در شورای بین المللی روغن و کنسرو زیتون عنوان کرد.

وی اذعان داشت: ایران با توجه به برنامه های توسعه ای زیتون و در راستای بهینه سازی تولید در سال ۷۸ رسما به شورای بین المللی روغن و کنسرو زیتون پیوست.

گفتنی است مقر شورای بین المللی روغن و کنسرو زیتون در مادرید اسپانیا است و علاوه بر اتحادیه اروپا، ۱۵ کشور دیگر جهان عضو این شورا هستند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *