اهم اخبار

تصویب قانون حفاظت و بهره‌برداری ازمنابع ژنتیکی کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 قانون حفاظت و بهره‌برداری ازمنابع ژنتیکی کشور در واقع با سه رویکرد حفاظت از منابع ژنتیکی، تسهیل در امر پژوهش با اولویت پژوهشگران داخلی و همچنین رعایت حقوق عرفی جوامع محلی تدوین و تصویب شده است.
به گزارش خبرگزاری اگروفودنیوز ، مشاور معاون وزیرجهادکشاورزی در سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی و مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاری‌های بین‌المللی این سازمان امروز در نشتست خبری گفت : آیین‌نامه اجرایی آن نیز با این رویکردها تنظیم خواهد شد.
جواد مظفری که مدیر کل دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی این سازمان هم است به مناسبت تصویب قانون حفاظت و بهره برداری ازمنابع ژنتیکی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت:قانون مصوب از مهم ترین قوانین ملی کشورمان است که باعث حفاظت و نگهداری از ذخایری می شود که برای هر کشور حائز اهمیت است؛ تا آنجا که می توان گفت این قانون بدون هیچ تعصبی در ردیف ملی شدن صنعت نفت کشور است.
وی با بیان اینکه عضویت ایران در کنوانسیون های مهم بین المللی در حوزه ژنتیک گیاهی و جانوری مستلزم وجود قانون ملی در هر کشوری است، گفت: متاسفانه سال های طولانی با وجود اصرار برخی دلسوزان منابع ژنتیکی کشور و حتی با وجود تدوین آن، قانونی در این رابطه در کشورمان وجود نداشت، اما خوشبختانه این قانون مهم سرانجام در یازدهم مهر۱۳۹۶ تصویب شد.
مظفری با تاکید بر اینکه تا پیش از تصویب این قانون که در صورت ابلاغ رئیس جمهوری لازم الاجرا خواهد شد، اتفاقاتی مانند خروج چمدانی منابع ژنتیکی کشور بدون تاوان مالی و کیفر مجرمان مقدور بود، اظهار کرد: در واقع سال ها نداشتن قانون موجب می شد تا منابع ژنتیکی کشور بدون مجوز قانونی تحت پیگیرد قضایی قرار نگیرد.
مشاور معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت : خوشبختانه با استقرار دولت یازدهم و بررسی سریع در کمیسیون علمی و تحقیقات هیئت دولت تصویب شد، پیش نویس لایحه در سال ۱۳۹۳ به مجلس شورای اسلامی رفت و ۱۱ مهر ۹۶ به عنوان قانون حفاظت و بهره برداری ازمنابع ژنتیکی کشور تصویب شد تا آماده ابلاغ ریس جمهوری شود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *