اهم اخبار

توسعه همکاری صربستان و ایران در زمینه کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
وزیر کشاورزی و محیط زیست صربستان و سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در نشستی ضمن مرور همکاری های دو کشور در زمینه های کشاورزی در سال های گذشته به خصوص در سال ۲۰۱۵، روند این همکاری ها را بین دو کشور رو به توسعه توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، ‘برانیسلاو ندیموویچ’  در نشستی با ‘مجید فهیم پور’ از روند همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی استقبال و این همکاری ها را در زمره منافع صربستان و ایران بر شمرد.
در این نشست همچنین موضوع دعوت وزیر کشاورزی صربستان از سوی ‘محمود حجتی’ وزیر جهاد کشاورزی کشورمان مطرح که مورد استقبال قرار گرفت.
طبق موافقت های انجام شده قرار است که در اولین فرصت پیش نویس همکاری های دو کشور در زمینه قرنطینه گیاهی و حفاظت درمقابل آفات نباتی که در سفر هیات جهاد کشاورزی ایران به بلگراد در سال گذشته میان طرفین مبادله و نهایی شد در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک تجاری صربستان و ایران که در اواخر امسال در بلگراد برگزار می شود و یا اینکه در سفر وزیر کشاورزی صربستان به ایران به امضا برسد.
‘مجید فهیم پور’ سفیر ایران در صربستان در این دیدار با اشاره به برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک اقتصادی صربستان و ایران در تهران در سال گذشته که چندین تفاهم نامه همکاری از جمله در زمینه گردشکری امضا شد، گفت: در سفر هیات ایرانی به صربستان در اواخر سال گذشته میلادی که در صدر آن ‘عباس کشاورز’ معاون امور زراعت وزارت کشاورزی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت در دیدار با وزیر کشاورزی و محیط صربستان وقت صربستان بر گسترش و توسعه همکاری های کشاورزی به ویژه در عرصه حفاظت از گیاهان، تولید دانه و محصولات کشاورزی تاکید شد.
وی همچنین برگزاری همایش های مشترک بین مراکز تحقیقاتی وتجاری در حوزه کشاورزی و همکاری در کشت فرا سرزمینی برای افزایش امنیت غذایی را جهت توسعه همکاری بین ایران وصربستان درحوزه کشاورزی بسیار مهم دانست و گفت اکنون کشاورزان ایرانی دراین خصوص فعالیت خود را در چندین هکتار درصربستان آغاز کرده اند.
سفیر ایران دربلگراد با اشاره به اینکه همکاری های صربستان و ایران در شاخه کشاورزی درگذشته درسطح بالایی به خصوص در زمینه های تولیدات و محصولات مختلف کشاورزی بوده است، افزود : دو کشورهمکاری های خود را در حوزه کشاورزی در زمینه های دانه های گندم، جو، ذرت، آفتابگردان و سایر محصولات زراعی و سبزیجات و صیفی جات شروع کرده و در حال گسترش این همکاری ها هستند.
وی همچنین اشاره کرد که طی سال گذشته مجموعا ۲۲ رقم بذر جدید تولید صربستان در ایران به ثبت رسیده است.
سفیر ایران در بلگراد همچنین در رابطه با سئوال وزیر کشاورزی صربستان در مورد زمان افتتاح مرکز تجاری ایران در بالکان مستقر در بلگراد گفت که تمامی مراحل گشایش این مرکز انجام شده و امید است که در آینده نزدیک این امر با صدور مجوز از سوی سازمان توسعه تجارت ایران تحقق یابد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *