اهم اخبار

تولید آنزیم کاربردی در صنایع از پسماند میگوی خلیج‌فارس

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محققان کشورمان موفق به تولید آنزیم پروتئازی با خواص ویژه از پسماند میگوی خلیج‌فارس شدند.

به گزارش ایسنا، احمد همایی، مجری پروژه «جداسازی و خالص‌سازی آنزیم‌های سیستئین پروتئاز از پسماند میگوی Fenneropenaeus merguiensis خلیج فارس» درباره این طرح که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اجرا شده است، اظهار کرد: هدف اصلی از انجام این پروژه استحصال آنزیم پروتئاز از پسماندهای جانداران دریایی است؛ زیرا همانطور که می‌دانیم اندام گوارشی همچون معده و روده این جاندران دور ریخته می‌شود، بنابراین با این تحقیقات آنزیم پروئتاز از این اندام‌ها بدست آمد.

وی ادامه داد: پروتئاز آنزیمی پرکاربرد است که در صنایع مختلف همچون غذایی، شوینده، پزشکی، چرم‌سازی و فرآوری غذای دام استفاده دارد؛ بنابراین با توجه به اهمیت آن روی این موضوع کار کردیم و این آنزیم را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کردیم.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، همایی همچنین عنوان کرد: در این تحقیق بر روی میگوی Fenneropenaeus merguiensis کار شد؛ زیرا آنزیم‌ها در این موجود فعالیت بیشتری را نشان می‌دهد. در واقع این آنزیم تولید شده دارای خواصی منحصر به فرد و ویژه است که خواصی همچون گرما دوست بودن و قدرت کاتالیزوری بالا را می‌توان نام برد. زیرا این آنزیم تولیدشده می‌تواند گستره دمایی وسیعی را تحمل کند.

انتهای پیام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *