اهم اخبار

تولید ۴۰ میلیون اصله نهال مثمر در نهالستان های مجاز کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت که از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۴۰ میلیون اصله نهال مثمر در ۳۵۷ نهالستان مجوز دار کشور تولید شده است.

 

عبدالرضا کاوند  در کرج، افزود: تولید این میزان نهال در اجرای قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال و کنترل و نظارت بر تولید نهال درختان میوه در نهالستان هایی که از موسسه مجوز دارند مطابق دستورالعمل در سال ۱۳۹۶ در کل کشور انجام شده است.
وی اظهار داشت: این نهالستان ها دارنده اجازه تولید تمام محصولات سردرختی از جمله دانه دار، هسته دار، دانه ریز، خشکبارها، ریزمیوه ها، مرکبات و محصولات نیمه گرمسیری هستند.
وی گفت: تولید این تعداد نهال با مشارکت تولیدکنندگان نهال (بخش خصوصی) انجام شده که در مراحل مختلف تولید نهال ناظرین موسسه به عنوان ناظرین بر تولید نهال در نهالستان ها از این نهالستان ها بازدید کرده و رعایت ضوابط و شرایط فنی در تولید نهال را رصد کردند و در نهایت با تایید کمیته فنی نهال هر استان که مرکب از مدیر باغبانی استان و یا نماینده او ، مدیر حفظ نباتات یا نماینده او و نماینده موسسه آمار، نهال مورد تائید هر تولید کننده را پس از احراز استاندارد های فیزیکی تعیین کرده و ابلاغ کردند.
وی افزود: تمام افرادی که متقاضی ایجاد باغ بوده و یا در صدد اصلاح و جایگزینی باغات هستند نهال های مورد نیاز خود را فقط از نهالستان های معتبر دریافت کنند تا در صورتیکه ضرر و زیانی به آن ها وارد شد از طریق این موسسه بتوانند حقوق قانونی خود را دریافت کنند.
**اکنون فصل جابجایی نهال است 
کاوند با بیان اینکه اکنون فصل جابجایی نهال است، گفت: برای دریافت نهال بایستی به کسانی که مراجعه کنند اولا از ما مجوز داشته باشند و ثانیاً نهال را با شناسه دریافت نمایند و فاکتور فروش را به صورت حتمی از فروشنده دریافت کنند.
وی افزود: نهالکاران از فروشنده بخواهند تا نهال شناسه و با فاکتور فروش به آنها بدهند. این فاکتورها و شناسه ها یک سند حقوقی است که در صورت بروز هرگونه مشکل می توانند با ما مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه با صدور این اسناد، امکان ریسک و خطا به حداقل می رسد، اظهار داشت: براساس مستندات موجود و گزارشات کارشناسی تولیدکننده مجاب می شود اگر ضرر و زیانی به مصرف کننده برسد پاسخگو باشند ضمن اینکه به باغداران توصیه می شود برای تهیه نهال به نهالستان های مجوزدار مراجعه کنند.
معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: همچنین به باغداران و خریداران نهال توصیه می شود از خرید نهال از افراد به شکل دوره گرد و غیررسمی در ورودی ها و خروجی های شهرها و در کنار خیابان ها اجتناب کنند.
وی با اشاره به اینکه تمام نهالستان های تحت نظارت این موسسه دارای نمایندگی فروش در سطح شهرها هستند، افزود: اطلاعات تمام تولیدکنندگان نهال اعم از آدرس و نوع تولید به تکفیک پایه و رقم در سامانه اطلاع رسانی موسسه ثبت و گواهی نهال و بذر کشور به آدرس اینترنتی www.spcri.ir موجود است.
کاوند با تاکید بر خریداران به اینکه قبل از خرید نهال به این سامانه مراجعه کنند، بیان داشت: همچنین خریداران از تولید کننده بخواهند تا برای هر رقم نهال گرده افشان مناسب در اختیار آن ها قراردهند و نهال را حتما به صورت پوشش دار تهیه کنند.
وی گفت: در زمان حمل و نقل نیز نهال را در پشت وانت و با ریشه لخت جابه جا نکنند تا آسیب نبیند و ترجیحا سعی کنند که فاصله محل تولید تا مصرف کم باشد.
**تولید نهال استاندارد و کیفی در درجه اول اهمیت باغداری 
این مسئول بیان داشت: تولید نهال استاندارد و با کیفیت و اطمینان خاطر از اینکه این نهال ها به دست مشتری و تولیدکننده می رسد در درجه اول اهمیت قرار دارد که قانونگذار پیشنهادات و راه حل هایی را در این خصوص ارایه کرده است.
وی گفت: از سال ۱۳۸۲ با تصویب قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر نهال، قانون گذار در موارد متعددی تکلیف تولید کننده، مصرف کننده و بخش نظارتی را مشخص کرده است.
وی افزود: تولیدکننده بایستی از یک مرجع قانونی مجوز تولید بگیرد که این موسسه برای صدور مجوز تولید الزاماتی را احصاء می کند و شرایطی در نظر می گیرد که از نظر جنبه های کمی و کیفی تولید نهال حائز اهمیت است.
کاوند ادامه داد: به دلیل اهمیت نقش نهال درتولید هر تولیدکننده ای مجاز نیست که در هر جایی تولید نهال بکند و نهال را در هر شرایطی و با هر گونه آبی نمی توانیم تولید کنیم و از لحاظ جغرافیایی هم ملزم هستیم که یک فاصله استانداردی را بین محلی که باغ است با محل تولید نهال رعایت کنیم.
وی اظهار داشت: باغات می توانند کانون آلودگی های میکروبی، ویروسی و باکتریایی برای آلوده کردن نهال باشند.
وی گفت: همچنین تولیدکننده نهال بایستی پایه و پیوندک را از یک منبع مطمئن و زیر نظر این موسسه تهیه کرده و همچنین تولید کننده نهال باید یک مدیر فنی تولید هم داشته باشند.
معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور افزود: این کارشناس ناظر و مدیر فنی تولید مسایل مرتبط با باغبانی و گیاهشناسی را رصد می کند و اکنون در سراسر کشور حدود ۲۵۰ کارشناس در نهالستان ها مشغول فعالیت هستند.
وی گفت: تیم کارشناسی نظارت بر تولید نهال قبل از اجازه توزیع نهال، اصول و مقررات قرنطینه ای و برنامه های احیاء، توسعه و جایگزینی باغات و میزان نهال تولید شده نهالستان را در نظر داشته و آمار نهال تولید کننده را به تفکیک پایه و رقم به این موسسه اعلام می کنند تا برای هر نهال و هر تولیدکننده به تعداد نهال تولیدی شناسه صادر شود.
کاوند افزود: تولیدکننده موظف است بر روی تک تک نهال ها شناسه نصب کند که در این شناسه سال تولید، اسم تولیدکننده، کد امنیتی، بارکد، نوع قلمه و پایه و نهالستان محل تولید مشخص است.
وی اضافه کرد: تمام اطلاعات روی لیبل با بانک اطلاعاتی ما در موسسه کاملا مرتبط می باشند.
**حتی یک تولیدکننده غیرمجاز هم زیاد است 
معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور ادامه داد: ما همواره این نگرانی را به عنوان یک سیستم نظارتی و کنترل کننده داریم که همه نهالی را که در چرخه رسمی کشور استفاده می شود نهالی باشد که از این نهالستان های تحت نظارت تامین، تهیه و جابجا می شود.
وی گفت: باید جامعه هدف ما که همان باغ داران هستند بدانند که حتی وجود یک نفر تولیدکننده غیرمجاز نهال و یا استفاده از یک نهال غیراستاندارد هم زیاد است زیرا به مخاطرات و ضرر و زیانی که به فرد و یا همسایگان و حتی منطقه می زند آگاه هستیم.
کاوند اضافه کرد: به خصوص در تغییرات اقلیمی که اتفاق افتاده و کاهش بارندگی و ریسک هایی که در طبیعت دیده می شود وجود یک نهال غیراستاندارد به زیان کشور و به زیان سرمایه گذار است البته اکنون خوشبختانه رغبت بیشتری در استفاده از نهال های مجوز دارد می بینیم و اغلب افرادی که سرمایه گذار در بخش باغبانی بوده و سرمایه گذاری های کلان می کنند توجهات لازم را دارند و از نظر مشاورین و محققین مربوطه استفاده می کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *