اهم اخبار

خودکفایی در گندم امسال ادامه می یابد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 میزان خریداری گندم در سال ۱۳۹۶ به ۹ میلیون تن رسید. با توجه به خودکفایی پارسال و پیش بینی مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره خرید «۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن» تا پایان سال زراعی جاری، امسال نیز به واردات گندم نیازی نیست.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، پارسال نزدیک ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد که با توجه به ذخایر پارسال همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.
در همین پیوند، مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی امروز (شنبه) گفت: از آغاز فصل برداشت تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که پیش بینی می شود این میزان تا پایان فصل خرید به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.
«اسماعیل اسفندیاری پور» در حاشیه همایش معرفی برترین های آموزش های مهارتی افزود: در سال ۱۳۹۷ به واردات این محصول نیازی نخواهیم داشت.
خودکفایی در تولید کالاها بویژه محصولات غذایی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد. امسال نیز «حمایت از کالای ایرانی» نام دارد.
البته مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی یادآوری کرد «مجموعه شرایط محیطی، عوامل طبیعی، نوسان گرما و خشکی در برخی مناطق جنوب کشور به مزارع دیم گندم خسارت وارد کرده است».
با این همه به گفته وی، کشت دیم گندم در سایر بخش ها بویژه مناطق سردسیر، شمال و شمال غرب کشور از شرایط خوبی برخوردار است.
بیست و یکم فروردین ماه رییس سازمان برنامه و بودجه قیمت خرید تضمینی امسال هر کیلوگرم گندم را ۱۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: فعلا دولت توانایی پرداخت بیش از این رقم برای گندم را ندارد.
پارسال براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری شد.
سال ۱۳۹۵ نیز ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزارتن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳هزار و ۶۸ ریال بود.
خرید گندم هر سال از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز می شود و تا اواخر مهرماه هر سال ادامه دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *