اهم اخبار

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد :دام‌های ایران در حسرت شناسنامه‌!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: بدون در اختیار داشتن شناسنامه دام های زنده، صحبت کردن از برنامه ریزی برای ساماندهی بازار گوشت قرمز و گام برداشتن در مسیر کاهش هزینه‌ها، فقط حرف زدن مبتنی بر گمانه زنی و تخمین است.

فرهاد آگاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مهمترین نیازهای کشور در حوزه ساماندهی به تولید گوشت قرمز و قیمت آن، راه اندازی و فعال سازی سامانه «شناسنامه دار کردن دام های ایرانی» است که هنوز نه تنها در کشور ما به شکل واقعی پیاده سازی نشده بلکه با این بودجه ای که برای آن پیش بینی شده است، باید بگوییم که سرنوشت آن نیز نامعلوم تر شده است.

وی افزود: در بودجه، تنها یک میلیارد تومان برای اجرای این پروژه درنظر گرفته شده است. این درحالی است که اجرای این پروژه، هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد. مگر اینکه بخواهند کاریکاتور آن را اجرا کنند.

آگاهی در خصوص کمبود بودجه تخصیص داده شده است، تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی، تعداد کل دام های ایران حدود ۷۰ میلیون راس برآورد شده است. اگر برای شناسنامه دار کردن هر دام، حداقل ۲۰۰۰ تومان نیاز باشد، بدیهی است که بودجه مورد نیاز بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان خواهد بود.

آگاهی اظهار کرد: واقعیت این است که بدون در اختیار داشتن ساز و کار شناسنامه دار شدن دام ها زنده، صحبت کردن از برنامه ریزی برای ساماندهی بازار گوشت قرمز و گام برداشتن در مسیر کاهش هزینه ها، فقط حرف زدن مبتنی بر گمانه زنی و تخمین است.

وی افزود: وقتی به صورت روشن نمی دانیم ترکیب جمعیتی دام های کشور و پراکندگی جغرافیایی آن ها چگونه است، طبیعتا نمی توانیم به صورت موثر برای تامین خوراک دام، تامین دارو و واکسن های مربوطه، تامین کسری بازار و ده‌ها موضوع دیگر برنامه ریزی کنیم.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ادامه داد: واقعیت این است که شناسنامه دار کردن دام های ایرانی، در برنامه پنجم توسعه، مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته بود ولی هنوز سازوکار اجرایی آن، در سطح ملی فراهم نشده و اگر کاری در این زمینه هم صورت گرفت، بیشتر به صورت شخصی و انفرادی انجام شده است که نمی تواند منجر به تجمیع آمار شود. بنابراین اگر با این میزان بودجه جلو برویم، گام موثری در این خصوص برداشته نشده است.
وی افزود: امیدواریم مجلس در مراحل مختلف بررسی و تصویب بودجه، این موضوع را به عنوان یک پروژه ملی و زمینه ساز پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، مدنظر قرار دهد.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *