1

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج: سود گرانی برنج داخلی در جیب واردکنندگان و دلالان رفت

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: سود آزادسازی واردات برنج در فصل برداشت تولید داخل به جیب وارد کنندگان و دلالان می رود وپارسال بیش از سال ۹۶ واردات انجام شد و اضافه بر نیاز بود.

 

 

جمیل علیزاده شایق روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره موضوع آزادسازی واردات برنج در فصل برداشت افزود: ادعای کسری برنج وارداتی و گران شدن یکباره تولید داخل از نیمه اردیبهشت ماه امسال یک شیطنت بود، در حالیکه در سال ۹۷  کسری برنج وجود نداشت، بلکه  با ۶۰۰  هزارتن برنج وارداتی مازاد بر نیاز داخلی نیز روبرو شدیم.

وی تصریح کرد: ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت موضوع اصلی نیست، بلکه آنچه باید مورد توجه قرار گیرد حجم واردات برنج است به طوری که نیاز سالیانه  به برنج وارداتی با توجه به ضریب امنیتی،  حداکثر یک میلیون تن است،  سال ۹۶ یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن و در سال ۹۷ نزدیک یک میلیون ۶۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شد.

وی گرانی برنج وارداتی را یک بازی و شیطنت دانست و  اظهارداشت: علاقمندان به واردات، با مطرح کردن کسری برنج وارداتی و گران شدن  برنج داخلی در عرض کمتر از یک ماه را بهانه ای آزاد برای تولید کنندگان در فصل کاشت و تلاش برای افزایش حجم برنج ارزیابی می شود.

به گفته این مقام صنفی، سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک در فصل برداشت (مرداد ماه) ۱۰ هزار تومان بود که در پیک خرید بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان در شمال کشور و ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان در تهران معامله شد، اما در اوایل امسال قیمت آن در استان های شمالی کشور پائین آمد و به ۱۳.۵ تا ۱۴ هزار تومان رسید، اما به یکباره به بیش از ۲۳ تا ۲۵ هزارتومان افزایش یافت در حالی که قیمتی که از تولید کننده خریداری شده این مبلغ نیست.

وی،  برنج فعلی  در بازار کشور را مربوط به پارسال دانست و تصریح کرد: هنوز  برنج سال ۹۸ در برخی مناطق کشت نشده، بنابراین کسی نمی تواند مدعی گران شدن برنج داخلی به د لیل افزایش هزینه های تولید باشد.

علیزاده شایق این راهم گفت :واردات به منظور جبران کسری برنج مورد نیاز کشور باید انجام شود، اما چنانچه به اندازه نیاز کشور برنج وارد شود، هیچ تولید کننده ای نگران اینکه برنج در فصل کاشت یا برداشت ، وارد شود، نیست.

وی خواستار آن شد که  مسئولین نظارت بر بازار، نسبت به برخورد با بازی گران فروشان و دلالان در بازار برنج اقدام کنند.

تولید برنج امسال بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتن 

دبیر انجمن تولید کنندگان برنج کشور درباره تولید امسال پیش بینی کرد: بارندگی و وقوع سیل در فروردین ماه امسال، برخلاف هیاهوی وارد کنندگان و دلالان که شالیزارها را سیل از بین برد، یک موهبت بود، زیرا تمامی منابع آبی که برنج برای فصل کاشت، داشت و برداشت نیاز داشت، تامین شد.

به گفته وی، فروردین ماه شالیزاری وجود نداشت که بخواهد از سیل آسیب ببیند و نشان می دهد این هم بازی از سوی دلالان و واردکنندگان بود.

علیزاده شایق گفت: امسال در نوار ساحلی گیلان و مازندران که پارسال به دلیل کم آبی، کشت برنج نداشتند و همچنین ۱۴ استان شامل ایلام، لرستان، اصفهان، سیستان و بلوچستان و خراسان که محدود به کشت برنج شده بودند، همه توانستند کشت انجام دهند.

وی افزود: امسال سطح زیر کشت برنج به ۶۲۰ هزار هکتار رسیده که به نظر می رسد تولید سال ۹۸ بیش از تولید سال ۹۷ به میزان ۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتن باشد.

به گزارش ایرنا، اکنون قیمت  هر کیلوگرم برنج خارجی هندی متناسب با برندهای مختلف ۶ هزار و ۸۰۰  تا هشت هزار تومان و در برخی از خرده فروشی ها و مغازه ها  به قیمت  ۱۰ هزار تومان هم می رسد.
قیمت انواع برنج ایرانی در فروشگاه های بزرگ از کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا بیش از ۲۰ هزارتومان و در سطح خرده فروشی ها هم دلخواه فروشنده و با ارقام بالاتر عرضه می شود.

همچنین کارگروه تنظیم بازار برای طرح ضیافت ماه مبارک رمضان  ۳۰ هزار تن برنج ۱۱۲۱ هندی با نرخ کیلویی هفت هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته بود که در حال عرضه به بازار است.
طبق آمارها مصرف سالیانه برنج در کشور نزدیک ۳.۲ میلیون تن است که از این رو سالیانه ۱.۷ تا ۲ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور از محل تولیدات داخلی و بقیه  از محل واردات تامین می شود.
دولت یازدهم و دوازدهم برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، هر ساله در فصل برداشت برنج، واردات آن  ممنوع می شود.
علاوه بر این، شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز برای تنظیم بازار این محصول و همچنین حفظ ذخایر استراتژیک سالانه بخشی از برنج مورد نیاز کشور را در سایر ماه های سال تامین و وارد می کند.
برنج از مهمترین غلات و اقلام غذایی جهان است که نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند؛ در ایران نیز برنج محصولی استراتژیک به شمار می رود که پس از نان، غذای اصلی مردم است.