1

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران مطرح کرد: احتمال کاهش قیمت جزئی در تن ماهی

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران دلیل افزایش قیمت تن ماهی را خروج ماهی مورد نیاز تولید این محصول از گروه کالایی یک و تخصیص ارز نیمایی به جای ارز دولتی به آن عنوان کرد و گفت که در حال حاضر واردات این نوع ماهی کاهش داشته، اما اگر واردکنندگان به گشایش اعتبار اقدام کنند ممکن است رقابت ایجاد شود و شاهد کاهش قیمت جزئی در این بخش باشیم.

 

 

سید مهدی میررضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حدود شش ماه است که ماهی مورد نیاز برای تن ماهی با ارز نیمایی وارد و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این بخش متوقف شده است، گفت: با توجه به کاهش واردات ماهی مورد نیاز تولید تن ماهی به دلیل تغییر قیمت ارز تخصیص داده شده، صیادان داخلی دریای عمان نیز قیمت محصولات خود را افزایش دادند به طوری که قیمت این ماهی از ۱۵ هزار تومان به بیش از ۲۲ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: اتحادیه صیادان باید به طور غیر متعارف قیمت‌ها را افزایش ندهد و و قیمت‌ها را تثبیت کند.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در ادامه با بیان اینکه تغییرات قیمت تن ماهی در آینده قابل پیش‌بینی نیست، اظهار کرد: در حال حاضر فصل صید ماهی رو به پایان است و مهر ماه دوباره این صید آغاز می‌شود بنابراین ماهی مورد نیاز تن ماهی که از صید داخلی تأمین می‌شود محدود است؛ اما اگر کسانی که واردات ماهی انجام می‌دهند به گشایش اعتبار اقدام کنند ممکن است رقابت ایجاد شود و شاهد کاهش قیمت جزئی در این بخش باشیم.

میررضوی در پایان با اشاره به اینکه سرمایه مورد نیاز برای واردات ماهی در این بخش بیش از دو برابر شده، پیشنهاد کرد که در مورد خروج ماهی مورد نیاز تولید تن ماهی تجدیدنظر شود، یا برای واردکنندگان این نوع ماهی تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

به گفته وی قیمت تن ماهی پیش از تغییر ارز تخصیص داده شده به این بخش حدود ۹ تا ۱۰ هزار تومان بوده اما در حال حاضر قیمت آن به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی از افزایش چشمگیر قیمت تن ماهی در بازار منتشر شد و حتی برخی از برندها به دلخواه خود و با شیوه‌های بعضاً غیرقانونی قیمت‌های خود را بالا بردند. به عنوان مثال تن ماهی پارسال ۴۱ درصد گران‌تر از نرخ درج شده روی آن فروخته می‌شود و برخی برندها نیز رسماً قیمت این محصول را حدود دو برابر افزایش داده‌اند.