اهم اخبار

دبیر مجمع تولیدکنندگان کلسیم فسفات: اختصاص ارز دولتی به واردات منو کلسیم فسفات، تولیدکنندگان را به خاک سیاه نشاند/زیان ۱۵۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان فسفات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محسن سعیدیان گفت: با توجه به آنکه تولید دی و منوکلسیم فسفات بیش از نیاز داخلی کشور است، از این رو اختصاص ارز دولتی به واردات نهایی تولیدکنندگان را به خاک سیاه نشاند.

 

 

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن سعیدیان دبیر مجمع تولیدکنندگان کلسیم فسفات سراسر کشور در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه  تولید دی و منوکلسیم فسفات به عنوان افزودنی با اهمیت خوراک دام و طیور بیش از نیاز داخل کشور است، اظهار کرد: این در حالی است که سازمان دامپزشکی برای واردات این محصول نهایی از سال گذشته تا کنون ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌دهند و در مقابل برای واردات مواد اولیه اصلی (خاک فسفات) ارز نیمایی توافقی با موانع متعدد داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت محصول نهایی تولید داخل حدود ۶ هزار و ۲۰۰ تومان تمام می‌شود، افزود: محصول نهایی وارداتی با ارز دولتی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تومان وارد و با نرخ ۴ هزار و ۴۰۰ تومان در بازار فروخته می‌شود.

سعیدیان ادامه داد: در سال رونق تولید، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصول نهایی تعطیلی ۴۷ کارخانه و کارگاه و بیکاری ۷ هزار نفر کارگر مستقیم و غیر مستقیم را در بر دارد.

دبیر مجمع تولیدکنندگان کلسیم فسفات سراسر کشور با اشاره به اینکه اختصاص ارز دولتی به محصول نهایی به معنای اعطای یارانه به چینی‌ها و دادن رانت به واردکننده است، بیان کرد: با توجه به آنکه تا سال ۹۶ علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرکننده دی و منو کلسیم فسفات بودیم، از این رو از مسئولان امر تقاضا داریم که با توجه به تولید بیش از نیاز داخل، از اختصاص ارز دولتی به واردات نهایی جلوگیری کنند.

وی با انتقاد از این مسئله که گوش شنوا در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی و وزارت صمت وجود ندارد، گفت: تاکنون حدود ۴۰ میلیون یور محصول نهایی منو کلسیم فسفات وارد کشور شده که مابه التفاوت ارز دولتی و نیمایی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که این یارانه به جیب تولیدکننده خارجی و واردکنندگان رفته است و در مقابل ۱۲۰ هزار تن تولید داخل به طور کامل تعطیل و گردش مالی ۷۲۰ میلیارد تومانی تولید داخلی کلسیم فسفات متوقف شده که این امر زیان ۱۵۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان داخل را در بر داشته است.

این مقام مسئول عدم تخصیص ارز دولتی به واردات محصول نهایی دی و منو کلسیم فسفات را تنها راه حل استمرار تولید داخل و ایجاد رقابت برشمرد و گفت: این در حالی است که اخحتصاص ارز دولتی به واردات محصول نهایی موجب شده تا چینی‌ها تمامی محصول مانده در انبار‌های خود را به فروش رسانند، ضمن آنکه به دلیل عدم رقابت، ۴۷ کارخانه داخل تعطیل شدند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه امکان ۲.۵ برابری تولید دی و منوکلسیم فسفات در داخل وجود دارد، از این رو اختصاص ارز دولتی به واردات نهایی این محصول ظلم بسیار آشکار به منابع ارزی کشور و تولیدکننده داخل است.

به گفته سعیدیان، با وجود آنکه واردات خاک فسفات جز گروه یک واردات بود، اما یک شبه به گروه ۲ رفت که علی رغم پیگیری‌های متعدد به گروه یک کالا در عمل بازنگشسته است، هر چند با منصوب شدن زمان وقت وزیر صمت، پس از پیگیری‌های متعدد و بوروکراسی‌های پیچیده به گروه یک کالا رفت، اما تا به حال عملیاتی نشد و همچنان با یورو ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان خاک فسفات وارد می‌شود که نتجیه این امر کمبود عرضه مرغ و تخم مرغ و گرانی را در بازار به همراه داشته است.

دبیر مجمع تولیدکنندگان دی کلسیم فسفات با اشاره به اینکه حدود ۱۱ ماه است که ۴۷ کارخانه تولید فسفات در کشور در تعطیلی به سر می‌برد، اظهار کرد: از مسئولان تقاضا داریم که اگر قرار است ارز دولتی به واردات مواد اولیه اختصاص دهند، ان مواد اولیه باشد نه محصول نهایی. چرا که اختصاص ارز دولتی به واردات محصول نهایی موجب شده تولیدکنندگان به خاک سیاه بنشینند، در حالیکه اختصاص آن به واردات محصول نهایی شرایط مساوی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: بنده طی یک نامه رسمی به وزارت کار اعلام می‌کنم که از ابتدای شهریور، ۷ هزار نفر کارگر ۴۷ کارخانه تولیدی فسفات را برای بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی می‌فرستیم چرا که دیگر با وضعیت فعلی توان نداریم.

سعیدیان با اشاره به اینکه تنها خواسته تولیدکنندگان اختصاص ندادن ارز دولتی به واردات محصول نهایی است، تصریح کرد: اگرچه اختصاص سالانه ۳۰ میلیون دلار ارز به واردات خاک فسفات موجب شده تا کارخانه‌های تولید داخل بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و بیکاری تعداد قابل توجهی کارگر جلوگیری شود، اما بگذرارید وزارت جهاد کشاورزی با اختصاص ارز یارانه به واردکننده خوش باشد.

وی با اشاره به اینکه ۴۷ کارخانه در کشور تولید کننده دی و مونوکلسیم فسفات دام و طیور هستند، گفت: در مجموع ۷ هزار اشتغال از این طریق ایجاد شده و این محصولات تنها تأمین کننده کلسیم و فسفر دام و طیور هستند که روی پرواربندی دام ها، استخوان بندی آنها، بحث شیردهی، زایش و نیز شکل گیری پوسته تخم مرغ تأثیر بسزایی دارد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه میزان مصرف این مکمل ها در هر کیلو خوراک دام بین ۱.۵ تا ۲ درصد است، اظهارکرد: با این حال از نظر مصرف، اهمیت بسیار بالایی در تغذیه دام دارد.

سعیدیان با اشاره به اینکه پتروشیمی رازی، اسید فسفریک مورد نیاز کارخانجات ما را تولید می کند، گفت: این پتروشیمی برای تولید اسیدفسفریک از مواد اولیه خارجی استفاده می کند که یکی از مهمترین آنها خاک فسفات است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته همزمان با آغاز مشکلات ارزی،  پتروشیمی رازی امکان واردات خاک فسفات را نداشت، افزود: سالانه کشور به واردات ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تن خاک فسفات احتیاج دارد. اما مراجعاتی که ما به سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد برای اختصاص ارز به منظور واردات این کالا داشتیم، بی نتیجه بود و در نهایت مسئولان از نیمه دوم سال ۹۷ ارز دولتی را برای واردات محصول نهایی یعنی دی و مونوکلسیم فسفات اختصاص دادند.

دبیر انجمن تولید کنندگان کلسیم فسفات (مکمل غذایی و دارویی دام و طیور) با اشاره به اینکه این مجوز از سوی سازمان دامپزشکی کشور صادر شد، گفت: در پی این اقدام، مقادیر زیادی مونو کلسیم فسفات وارد کشور شد که قیمت آن کیلویی سه هزار تومان است و دولت به وارد کنندگان اجازه داد ۱۸ درصد سود به این رقم اضافه کنند و محصول خود را به فروش برسانند که با این حساب قیمت کالا به ۴ هزار و ۳۷۰ تومان می رسد.

سعیدیان در پایان افزود: نرخ هر کیلوگرم مونوکلسیم فسفات وارداتی با کرایه حمل و انبارداری حدود ۴۶۰۰ تومان برای مصرف کنندگان تمام می شود. این در حالی است که قیمت تمام شده این کالا در داخل حدود ۸۵۰۰ تومان است و ما باید آن را نزدیک به ۱۰ هزار تومان به فروش برسانیم. ضمن اینکه دی کلسیم فسفات ۵ هزار و ۸۵۰ تومان برای ما تمام می شود و با احتساب نرخ سود مشخص باید آن را کیلویی ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بفروشیم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *