اهم اخبار

درگفتگوی ویژه خبری با حضور مرتضی سلطانی مطرح شد؛ صادرات نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیح

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع باید‌ها و نباید‌های صادرات که از شبکه دو سیما پخش شد، اظهار کرد: ما ۱۴ درصد نسبت به دوره های گذشته افزایش صادرات داشته‌ایم که حدود ۲ تا ۳ هزار میلیارد محاسبه می‌شود و رشد انفجاری ارز انتظارها را بالا برد و تصور می‌شد که باید رشد صادرات بیش از این ارقام باشد.

به گزارش اگروفودنیوز، مرتضی سلطانی گفت: صادرات یک قصه دو و سه روزه نیست بلکه نیازمند مهندسی و برنامه‌ریزی دقیقی است چرا که اگر ما بخواهیم در بازارهای دنیا سهمی داشته باشیم نباید به شانس تکیه کنیم بلکه باید مدیریت صحیح داشته باشیم.
وی افزود: انتظار داشتیم که با افزایش قیمت ارز صادرات افزایش پیدا کند اما این اتفاق نیفتاد چراکه صادرات موفق و ماندگار توسط شانس رقم نمی‌خورد.
رئیس هیات مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر بیان کرد: در کشور ما هنوز ادبیات صادرات به درستی تعریف نشده و فرامرزی نیست و اکنون باید تلاش کنیم تا در برابر رقبای خود سهم گیری کنیم البته نمی توان انتظار داشت که این اتفاق یک شبه به وقوع بپیوندد و ما باید یکبار برای همیشه دقت کنیم که دنیا برای موفقیت در امر صادرات چه می کند.
سلطانی تصریح کرد: یک شرکت شکلات سازی در سال ۲۰۱۶ توانست در خاورمیانه ۱۶ میلیارد دلار سهم بگیرد در ایران نیز باید آیین نامه‌ها وارد فضای درستی شود تا بتوانیم از ظرفیت و توان داخلی استفاده کنیم.
سلطانی بیان کرد: کشورهای دیگر برای موفقیت در امر صادرات معجزه نمی‌کنند و به نظر می‌رسد که ما هنوز نتوانسته ایم توانایی‌های خود را در این زمینه شناسایی کنیم در حالی که کریدورهای قوی در منطقه داریم.
وی افزود: ۴۰۰ میلیون نفر در اطراف ایران نیازمند محصولات تولیدی ما هستند به نظر می‌رسد که یکی از مشکلات اشتغال ما این است که در دو نقطه شغلی تجمع ایجاد کرده ایم در صورتی که اشتغال باید به صورت موردی باشد.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر گفت: فرصت‌های بسیاری برای صنایع تبدیلی داریم اما از دانش آن استفاده نمی‌کنیم.
سلطانی گفت: اردوغان در دولت خود مصوب کرده که رهبران تولید کارت امنیتی داشته باشند که گرفتار بروکراسی نشوند تا جایی که اگر نیاز به وزیر صنعت داشتند این وزیر در امور آنها ورود پیدا کند به عبارت دیگر ترکیه به لیدرهای صنایع تبدیلی خود بها می دهد مگر در ایران این ظرفیت وجود ندارد اما چرا بها داده نمی شود؟ شرکت‌های برند ساز باید مورد اعتماد دولت قرار بگیرند لذا اگر این مسیر را طی کنیم طی ۵ سال به هدف خود خواهیم رسید.

مرتضی سلطانی با اشاره به اینکه باید توانمندی ها را در کنار هم قرار دهیم، عنوان کرد: با انرژی منفی و ناامیدی نمی‌توان کاری انجام داد، تحریم برای ما بهترین فرصت است و باید تولید را محقق کنیم لذا ، صادرات به تبع تولید محقق می شود.

سلطانی با اشاره به اینکه بخش خصوصی وفاداری خود را به نظام و ملت اثبات کرده است و حافظ منافع و فرصتهای کشور است، ادامه داد: این ادبیات باید عوض شود و بخشنامه های یک شبه توسط دولتی ها صادر نشود چرا که اینها موانع تولید است و البته باید بخش خصوصی واقعی را به میدان بیاوریم، در ۵ ماه گذشته به اندازه ۵ سال بخشنامه صادر کرده ایم لذا باید برای صادرات مهندسی منطبق با رقبای خارجی داشته باشیم.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر ضمن گلایه از مسئولین برای نادیده گرفتن بخش خصوصی گفت: در کشورهای دیگر وقتی برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد میگردد برای کار فرما فرش قرمز پهن می کنند اما متاسفانه مسئولین ما با وجود اینکه برای ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده ایم این افتخار را به خوبی نمی بینند.
وی افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند حرف بخش خصوصی را باید به درستی شنید، دولتی ها باید حرف خصوصی را بهتر بشنوند و اینکه بخش خصوصی پشت در دولتی منتظر بماند اصلا صحیح نیست.

وی با تاکید بر اینکه نباید شعار بدهیم، گفت: بنده به عنوان سرباز تولید پیشنهاد میدهم کسی صحبت، پیشنهاد یا انتقاد کند که کارنامه عملیاتی مناسب داشته باشد، مردم خسته از محکوم کردن افراد توسط یکدیگر هستند لذا اگر توانمندی ها را به درستی بشناسیم هر کسی از بیرون نمی تواند برای ما یک نسخه بپیچد، تحریم استثنایی ترین فرصت است و باید بدون تکلف توانمندی ها را در کنار هم قرار دهیم .

این کارآفرین افزود: ای کاش این تحریم ها بوجود نمی آمد اما حالا که این اتفاق افتاده باید از این فرصت ها به خوبی استفاده کنیم و با سرعت، همدلی و انرژی مثبت به دور از اختلاف به دنبال ایرانی آباد باشیم.

وی گفت: بنده باور دارم تحریم اگر ده برابر از این بدتر شود اگر توانمندی ها را شناسایی کنیم در هفت سال آینده سند چشم انداز را می‌توانیم محقق کنیم.
سلطانی با اشاره به اینکه مسئولان دولتی باید بخش خصوصی را از جنس خود بدانند

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *