اهم اخبار

دستگاه برداشت گل زعفران به کمک کشاورزان می آید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی سرایان و مخترع دستگاه برداشت گل زعفران گفت: این دستگاه برای نخستین بار اختراع شده است و کشاورزان می توانند از سال آینده هنگام برداشت گل زعفران در مزرعه، از مزایای آن بهره مند شوند.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ امیرحسن اسعدیان افزود: ساخت این دستگاه در خراسان جنوبی ۶ سال به طول انجامید چون فصل برداشت زعفران دستگاه تست می شد اما برای رفع اشکالات باید تا سال دیگر منتظر می بودیم.
وی اظهار داشت: تاکنون دستگاه هایی در دنیا برای جمع آوری زعفران اختراع شده اما یا قابلیت تجاری نداشته یا ضرر زیادی به محصول می زد یا دستگاه هایی بزرگی بوده که متناسب با مزارع زعفران ایران نبوده است.
مخترع دستگاه برداشت گل زعفران با بیان اینکه برداشت زعفران در ایران به صورت دستی انجام می شود تاکید کرد: این دستگاه نخستین اختراع در جهان است که با وجود وزن کم هنگام برداشت هیچگونه آسیبی به محصول وارد نمی کند.
وی عنوان کرد: از آنجایی که برداشت گل زعفران کار بسیار سختی بوده و به صورت نشسته یا خمیده در هوای سرد انجام شود بر آن شدیم تا ساخت دستگاه برداشت گل زعفران را در استان پیگیری و اجرا کنیم.
اسعدیان ادامه داد: از طرفی عمده کشاورزان دارای سن و سال بالایی هستند که جمع آوری گل زعفران با وجود ظرافت و حساسیت این محصول، مشکلات عدیده ای برای آنها در پی دارد.
وی با بیان اینکه برداشت گل زعفران به وسیله دست، آلودگی و بار میکروبی زعفران را بالا می برد یادآور شد: با استفاده از دستگاه مذکور در مدت یک ثانیه، یک متر از طول مزرعه با هر میزان حجم گل زعفران بدون دخالت دست برداشت می شود.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان کیان فناور فردای شرق ادامه داد: گل زعفران بسیار حساس و فسادپذیر بوده لذا باید به سرعت از زمین برداشت شده و کلاله های آن از گل جدا شود در غیر اینصورت کیفیت آن پایین آمده و احتمال وقوع آلودگی های قارچی زیاد می شود.
وی یادآور شد: این دستگاه قادر است گل زغفران را با هر ارتفاع و طول برگ بدون مخلوط شدن علف های هرز گیاه برداشت کند بدون اینکه فراوانی محصول محدودیتی برای دستگاه ایجاد کند.
اسعدیان گفت: دستگاه مذکور مجهز به سنسورهای تشخیص بوده که علاوه بر اینکه به برگ های زعفران آسیب نمی زند به غنچه و پیچ های سفید زعفران که در روزهای آینده تبدیل به گل می شود نیز هیچگونه آسیبی وارد نمی کند.
وی افزود: کشاورزان برای استفاده از این دستگاه در سال آینده می توانند صورت قطعی یا پیش فروش ثبت نام کرده و برداشت گل زعفران خود را به این دستگاه بسپارند.
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی سرایان، قیمت کنونی این دستگاه را پنج میلیون تومان ارزیابی کرد و اظهار داشت: سال آینده بسته به نوسانات قیمت ارز ممکن است این قیمت بالا یا پایین تر هم باشد.
وی اظهار داشت: بخشی از موتور دستگاه مذکور از خارج کشور تامین می شود که انتظار می رود جهاد کشاورزی استان با اختصاص یارانه یا ارز ارزان قیمت ما را در تولید انبوه آن یاری رساند.
امسال برداشت ۵۷ تن زعفران خشک به ارزش ۴۵۶ میلیارد تومان از سطح ۱۵ هزار و ۷۸۲ هکتار در خراسان جنوبی پیش بینی شده و ۳۵ هزار و ۸۳۰ کشاورز در این زمینه فعالیت می کنند.
خراسان جنوبی رتبه نخست زعفران با کیفیت کشور را به خود اختصاص داده است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *