1

دلایل تغییر قیمت نهاده های وارداتی چیست؟ احتمال افزایش مجدد نرخ فرآورده های پروتئینی

رئیس انجمن صنایع خوراک دام با بیان اینکه دلیل تغییر نرخ نهاده های وارداتی، بالا بردن قیمت توسط فروشندگان خارجی است،گفت:ادامه این شرایط باعث افزایش نرخ فراورده های پروتئینی می شود.

 

مجید موافق قدیری درباره رفع مشکلات بانکی ایجاد شده در زمینه واردات نهاده های دامی، اظهارداشت: تا جایی که بنده اطلاع دارم اتفاق خاصی رخ نداده و گشایش اعتبار جدیدی برای شرکتهای بخش خصوصی در کار نیست مگر اینکه مشکل داخلی بوده که مرتفع شده باشد و الا مشکل انتقال ارز در بانکهای موجود به حساب شرکت های معتبر و درجه اول دنیا که خریدهای ایران از طریق این شرکتها انجام می گرفت کماکان در هاله ای از ابهام است.

وی افزود: تا جایی که در جریان هستم تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی انجام شده ولی بانکهای خارجی، ارز با منشا ایران را جابجا نمی‌کنند. رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان تصریح کرد: تنها اتفاق جدیدی که پیش آمده انتقال پول از طریق تنها یک بانک هندی و یک بانک چینی و تایید مقامات هندی و چینی است که در چند روز آینده اجرایی خواهد شد.

قدیری گفت: کره جنوبی نیز در حال اتخاذ روشهایی است تا در صورت مراودات مالی با کشورمان کمترین آسیب را از طرف آمریکا ببیند. وی با بیان اینکه بنده معتقدم که جهت افزایش مراودات تجاری مان در نهاده های دامی، گره ای  توسط شرکتهای درجه یک دنیا برایمان باز نخواهد شد،افزود: استراتژی ما باید توسعه همکاری با شرکتهای درجه دو و واسطه های بین المللی باشد تا انتقال کالا به کشور تسهیل و تسریع شود.

قدیری اضافه کرد: در این بین نقش نظارتی دولت و سازمانهایی که متولی تجارت بین الملل در کشور هستند باید بسیار پر رنگ باشد زیرا وقتی آب گل آلود است بسیاری از شرکتهای کاغذی و کلاهبردار در داخل و خارج  ماهی خود را می گیرند که در نهایت به ضرر کشور خواهد شد.

قدیری افزود: امروز در کشور ١١٩ شرکت که اهلیت آنها تایید شده، نسبت به ثبت سفارش برای واردات جو دامی اقدام کرده اند همچنین ١٢٢ شرکت برای واردات ذرت دامی اقدام کرده اند و به آنها ارز دولتی تخصیص داده شده است. وی تصریح کرد: در شرایط تحریمی باید از ظرفیت بازرگانان و تجار قدیمی حمایت جدی شود تا نسبت به واردات و تامین کالاهای اساسی انگیزه کافی را داشته باشند.

قدیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بارها گفته ایم یکی از مهمترین مشکلات نهاده های دامی ، قیمت گذاری است، گفت:  این اقدام باعث از بین رفتن شرایط رقابتی بازار می شود .

وی با اشاره به دلایل تغییر قیمت نهاده های دامی وارداتی از سوی دولت، افزود: دلیل تغییر قیمت توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان؛ بالا رفتن قیمت توسط فروشنده های خارجی است . زیرا بسیاری از فروشندگان بزرگ بین المللی که کالایشان را با قیمت مناسب به ایران می فروختند توانایی جابجایی ارز ایران را ندارند و البته منابع ارزی محدود شده و هزینه های انتقال پول نیز بالا رفته است.

وی گفت: همچنین به دلیل عدم پرداخت به موقع، هزینه های زیادی به وارد کنندگان تحمیل می شود. ادامه این شرایط باعث بالا رفتن قیمت مواد اولیه تولید خوراک دام و در نتیجه قیمت محصول نهایی مانند شیر، گوشت و تخم مرغ می شود.

قدیری اضافه کرد:بنابراین می توان گفت در آینده نزدیک به شرط جابجایی ارز شاید واردات محصولات پروتئینی و البته خوراک دام کامل و کنسانتره مناسب تر از مواد اولیه باشد.