اهم اخبار

رئیس آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد پایان مرحله اول برنامه “سلامت غذا”، امسال/لزوم تجهیز آزمایشگاه‌های غذا و دارو به تست‌های سریع

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در صورت حمایت لازم و تجهیز دانشگاه‌های اصلی، انقلاب بزرگی در رصد سموم مواد غذایی اتفاق خواهد افتاد، در عین حال بر لزوم تجهیز آزمایشگاه‌های غذا و دارو به روش‌های تست سریع و غربالگری تاکید کرد.

به گزارش اگروفودنیوز، دکتر بهرام دارایی گفت: با امکاناتی که در اختیار داریم و همچنین امکاناتی را که حسب استانداردهای روز دنیا و در واقع بروز شدن دستگاه‌ها تهیه خواهیم کرد، سلامت مواد غذایی را در همه وجوه تضمین خواهیم کرد و بی‌تردید این تضمین نیاز به آموزش، فناوری و هماهنگی دارد.

وی افزود: سامانه LIMS  آزمایشگاهی یا همان سیستم یکپارچه آزمایشگاهی در هماهنگی‌ها به ما کمک می‌کند. در این زمینه حدود ۲۰۰ ازمایشگاه فعال و تایید شده وجود دارد که در این سامانه وارد شده‌اند.

دارایی ادامه داد: تمامی درخواست‌ها از طریق سامانه آزمایشگاهی LIMS صورت می‌گیرد، تمامی پرونده‌ها از طریق همین سامانه ایجاد می‌شود و در مرحله بعد تمامی واحدهای تولیدی کشور اعم از دارو و غذا به سیستم LIMS متصل می‌شوند و می‌توانند مراحل آزمون‌هایی که صورت می‌گیرد را مشاهده کنند. به این ترتیب کنترل‌ها و رصد خوبی بر روی داروها و محصولات غذایی صورت خواهد گرفت.

رئیس آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از قابلیت‌های این سیستم آن است که تماس کارشناس با ارباب رجوع قطع و ورود نمونه به آزمایشگاه‌ها به صورت محرمانه خواهد بود و کسی اطلاعی از جرئیات نمونه‌ها نخواهد داشت.

دارایی ادامه داد: در برنامه سلامت غذا تا جایی پیش رفتیم که مرحله اول آن در سالجاری به پایان می‌رسد و در این زمینه از بسیاری از آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی بازدید کرده‌ام.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی عنوان کرد: در دنیا ۳ هزار آلاینده رصد می‌شود و زمان می‌برد تا کشور ما به این آمار برسد؛ ولی همین اقداماتی که هم انجام می‌دهیم کار بسیار بزرگی است و هم اکنون در آزمایشگاه مرجع ۵۰۰ آلاینده به صورت همزمان اندازه گیری می‌شود. در صورت حمایت‌های لازم، تا پایان سالجاری دانشگاه‌های اصلی را مجهز به سیستم های LC/MS  خواهیم کرد تا بتوانند این رصد را انجام دهند که انقلاب بزرگی در رصد باقیمانده سموم در مواد غذایی در کشور اتفاق خواهد افتاد.

دکتر دارایی گفت: تاکید دارم که تمام آزمایشگاه‌های کشور باید به روش‌های تست سریع و غربالگری مجهز شوند که در این صورت از خرید دستگاه‌های گران قیمت بی‌نیاز خواهیم شد.

رئیس آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: در موضوع آموزش‌های بین‌المللی با سه مرکز مهم اروپایی ارتباط داریم و از خدمات آن‌ها در امنیت غذایی استفاده کرده‌ایم.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *