اهم اخبار

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی: ایجاد الگوی کشت مناسب الزامی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با اشاره به کاهش نرخ برخی محصولات کشاورزی اظهار کرد: برای مدیریت این شرایط و مقابله با زیان گسترده کشاورزان ایجاد الگوی کشت مناسب الزامی است.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی به نقل از جام جم، سیدرضا نورانی در این زمینه گفت: با توجه شرایط ایجاد شده افزایش زیان اقتصادی کشاورزان به دلیل کاهش نرخ محصولات بهترین راهکار این است که مسئولان وزارت جهاد نسبت به ارایه الگوی کشت مناسب هرچه سریعتر اقدام کنند.

نورانی در ادامه افزود: ارایه الگوی کشت مناسب به معنی رعایت اصول کشت با توجه به منابع آبی کشور و همچنین تامین معیشت و منافع اقتصادی کشاورزان است که بتوانیم برای آن آینده روشن متصور باشیم.

وی تاکید کرد: بی‌توجهی برخی کشاورزان به الگوهای مطرح شده تاکنون به دلیل عدم منافع اقتصادی این الگو برای آنهاست، چون اصولا کشاورزان با درنظر گرفتن بازار تقاضا اقدام براساس سنت فعلی اقدام به کشت می‌کنند.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی درباره دلیل ریزش ناگهانی قیمت در برخی محصولات به خبرنگار ما گفت: این اتفاقی است که طی چندین سال اخیر در بخش کشاورزی تجربه شده و دلیل اصلی آن نرخ‌های سال زراعی قبل این محصولات است.

نورانی تصریح کرد: سال قبل برخی محصولات کشاورزی با افزایش یکباره قیمت دربازار مواجه شدند که همین دلیلی شد برای اقدام به کشت کشاورزان برای امسال و یکباره شاهد تولید حجم بالایی مثلا از یک محصول خاص شدیم و روند کاهشی قیمت آغاز شد.

نورانی معتقد است این دید مقطعی کشاورزان عاملی شده برای ایجاد مازاد تولید و کاهش ناگهانی قیمت‌ها که به دلیل ممنوعیت صادرات و عدم تناسب صنایع تبدیلی در این زمینه می‌بینیم بخش عمده‌ای از محصولات روی زمین بدون خریدار باقی مانده‌اند.

این مقام صنفی همچنین تصریح کرد: در این زمینه هم کشاورزان و هم مسئولان وزارت جهاد مسئول هستند که نتوانستند همکاری دقیق و منطقی داشته باشند و نباید تنها وزارتخانه را مسئول بروز مشکلات اینچنینی دانست.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی تاکید کرد: برای جلوگیری از تکرار چنین شرایطی که عاملی در از بین رفتن منابع کشور می‌شود باید سیاست‌های صادراتی منطقی درباره مازاد تولید داشته باشیم و وزارتخانه‌های مرتبط دیگر روند صدور مجوز احداث صنایع تبدیلی را در این بخش سرعت بخشند یا اینکه انگیزه برای ورود سرمایه‌گذاران ایجاد کنند.

وی ضمن رد ورود دلال‌ها به این بازار به خبرنگار ما گفت: اصولا وقتی فعالیت دلال‌ها و واسطه‌ها اقتصادی خواهد بود که قیمت‌ها روند صعودی داشته باشند نه اینکه اکنون هر روز شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها بخصوص در محصولات تابستانه هستیم.

این مقام صنفی تصریح کرد: واسطه‌ها اصولا تسهیل کننده تجارت هستند و نمی‌توان نقشه آنها را بطور کلی انکار کرد چون در تمام بازارهای بین‌المللی وجود دارند اما می‌تواند این فعالیت‌ها را مدیریت کرده و به آنها جهت‌دهی منطقی داد.

نورانی معتقد است بخش کشاورزی ایران علی‌رغم تمام محدودیت‌های منابع آبی که در کشور وجوددارد همچنان یکی از پرپتانسیل‌‌ترین بخش‌‌های اقتصادی است که باید برای آن برنامه دقیق، اصولی و منطقی ارایه کنیم، در غیر این صورت تنها منابع کشور به هدر می‌رود.

وی همچنین اظهار کرد: ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به بهانه تامین نیاز داخلی راهکار اصولی نیست، به این دلیل که تبعات دیگری به اقتصاد تحمیل می‌شود، درحالیکه اگر اجازه دهیم روند آزاد و منطقی بازار جاری باشد نه تنها کمبودی نخواهیم داشت بلکه ارزش افزوده بالایی هم در اقتصاد تجربه می‌کنیم.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی تاکید کرد: بخش کشاورزی ایران اکنون تشنه برنامه‌ریزی مناسب و تدوین الگوی کشت مناسب است و نباید نسبت به این موضوع کم کاری صورت پذیرد چون بی‌توجهی در آینده نزدیک زیان قابل توجهی به این بخش خواهد زد.

نورانی معتقد است ایجاد الگوی کشت مناسب نه تنها معیشت کشاورزان را تامین می‌کند بلکه مانع از خالی شدن روستاها و افزایش مهاجرت به شهرها خواهد بود، اتفاقی که خود به خود زمینه صرفه‌جویی گسترده‌ای در بودجه دولت است.

این مقام صنفی درپایان همچنین گفت: اصولا نباید در شرایطی مشابه آنچه امروز تجربه می‌کنیم به دنبال راهکار ساده برویم بلکه باید اصولی، منطقی و با استفاده از نقطه نظرات کارشناسی درباره آن تصمیم‌گیری و سیاستگذاری شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *