1

رئیس انجمن پروبیوتیک ایران مطرح کرد: نقش میکروبیوم فردی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها/ تاثیر پروبیوتیک‌ها در ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمانی و روانی

رئیس‌انجمن پروبیوتیک ایران پروژه متاژنوم و شناخت میکروبیوم را در درمان بیماری ها، پیشگیری از ابتلا به آنها و اثر بخشی بهتر داروها موثر دانست.

به گزارش اگروفودنیوز، دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی رئیس انجمن پروبیوتیک ایران اظهار کرد: بقراط اعتقاد داشت که “ریشه مرگ در روده است” و ما امروز به این نتیجه رسیده ایم که میکروب های موجود در روده علاوه بر اینکه در سلامت جسمانی ما موثر هستند، در سلامت ذهن و رفتار ما هم نقش دارند.

وی بیان کرد: اگر ما بدانیم که چه میکروب هایی عامل کدام بیماری ها هستند یا نبود کدام میکروب های مفید در ابتلا به بیماری ها نقش دارند، تامین میکروارگانیسم‌ها و ایجاد تعادل در آنها، در کنترل بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلا به آنها موثر است به طوری که پروژه متاژنوم و شناخت میکروبیوم دامنه این حوزه را به پیشگیری، درمان و حتی نقش میکروبیوم (الگوی میکروبی) فردی در اثربخشی داروها افزایش داده است.

هدف از اجرای طرح میکروبیوم در ایران چیست؟

رئیس انجمن پروبیوتیک ایران هدف انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند را از اجرای طرح میکروبیوم در ایران پاسخ به نیازهای حوزه سلامت و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی و غیر عفونی در بستر سیستم بیولوژی دانست و افزود: جهت رسیدن به این هدف والا، شناخت میکروبیوم بومی، آنالیز داده ها و تولید پروبیوتیک بر پایه مجموعه باکتری های اسید لاکتیک بومی ضروری است.

تاج آبادی ابراهیمی تاکید کرد: محصولات پروبیوتیکی را می توان به شکل مکمل ها و فرآورده های لبنی و غیرلبنی مصرف کرد، درباره اینکه اثر بخشی کدام دسته از این مواد بهتر است، هیچ تفاوتی وجود ندارد، بنابراین بسته به فرهنگ جامعه می توان از مکمل ها یا فرآورده های لبنی و غیر لبنی بهره مند شد، در کشورهای پیشرفته محصولات پروبیوتیکی جزو غذاهای فرا سودمند هستند به این معنی که اثری مفید علاوه بر ارزش تغذیه ای خود دارند.

وی یادآوری کرد: امروزه ثابت شده است که پروبیوتیک ها علاوه بر چاقی، لاغری در ابتلا به بیماری های مختلف جسمانی و روانی مانند افسردگی هم موثر هستند.