اهم اخبار

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور عنوان کرد:لزوم ترویج مصرف الگو‌های غذایی سالم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور: اضافه وزن، چاقی و در پی آن بیماری‌های غیر واگیر یکی از مشکلات اساسی حوزه غذا، تغذیه و نظام سلامت است .

به گزارش اگروفودنیوز به نقل از روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی؛ دکتر هدایت حسینی گفت: اضافه وزن، چاقی و در پی آن بیماری‌های غیر واگیر یکی از مشکلات اساسی حوزه غذا، تغذیه و نظام سلامت است و به دلیل پیروی نکردن از الگو‌های غذایی سالم و تغذیه‌ای، کمبود ریز مغذی‌ها مانند کمبود ویتامین D، کلسیم و آهن نیز در کشور شیوع گسترده‌ای دارد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: امسال شعار روز جهانی غذا با عنوان «اقدامات ما آینده را می‌سازد» بر اقدامات مؤثر و همکاری سازنده برای بهبود وضع غذا و تغذیه، تأکید دارد و خواستار ریشه کنی گرسنگی از جهان تا سال ۱۴۱۰ است.

وی گفت: اکنون عدالت در توزیع مواد غذایی در جهان یکی از مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه است در حالی که ۸۲۰ میلیون نفر در جهان دچار سوء تغذیه هستند؛ همزمان ۶۷۲ میلیون نفر دچار چاقی و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر دچار اضافه وزن هستند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: عدالت در توزیع مواد غذایی، توجه به منابع جدید غذایی جهت تأمین نیاز‌های مصرف کنندگان، همکاری مؤثر در ریشه کنی گرسنگی و توسعه مصرف غذا‌های سالم و مغذی برای جمعیت ساکن در زمین از مهمترین اهدافی است که باید برای بهبود وضع غذا و تغذیه جهان در نظر داشت.

وی گفت: سرمایه گذاری برای رفع گرسنگی و سوء تغذیه در جهان نقش مؤثری در بهبود رشد و تکامل کودکان و نوجوانان دارد، به نحوی که براساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی با بهبود تغذیه و رفع سوء تغذیه در جامعه از طریق ارتقاء و بهبود شرایط جسمی و فکری آحاد جامعه می‌توان میزان تولید ناخالص ملی را تا ۱۶ و نیم درصد افزایش داد و به ازاء هر یک ریال سرمایه گذاری در پیشگیری از گرسنگی و سوء تغذیه، می‌تواند حداقل ۱۵ ریال بازگشت سود به جامعه را انتظار داشت.

حسینی افزود: ترویج و توسعه مصرف الگو‌های غذایی سالم و تغذیه‌ای مبتنی بر غذا‌های سنتی، بومی ایرانی و ارتقاء سواد تغذیه‌ای کاربردی آحاد جامعه در کاهش مصرف عوامل خطر تغذیه‌ای شامل قند‌های ساده، چربی، اسید‌های چرب ترانس، نمک و توجه به مصرف بیشتر غذا‌های فراسودمند، میوه و سبزیجات می‌تواند سبب بهبود وضع موجود در غذا و تغذیه جامعه ایرانی شود، ضمن آنکه نقش و اهمیت تغییر شیوه زندگی و تحرک روزانه بیشتر را نیز نباید در این خصوص از یاد برد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *