اهم اخبار

رئیس سازمان دامپزشکی: ایران با انتقال فناوری در تولید۳۰ نوع واکسن خودکفا می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان دامپزشکی ایران گفت: ایران با انتقال فناوری از کشور ترکیه، تا یکسال آینده در تولید ۳۰ نوع واکسن دام و طیور خودکفا می شود و دیگر نیازی به واردات نخواهد داشت.

 

 

علیرضا رفیعی پور شامگاه یکشنبه در مراسم بازدید از خط تولید یک واحد تولید لبنیات در جمع خبرنگاران افزود: امسال برای نخستین ‌بار سه شرکت خصوصی در کنار موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، تولید واکسن تب برفکی روغنی را استارت زده است.
وی با اشاره به این که مشکل تولید واکسن بذر آن است، اظهارداشت: اکنون بذر واکسن بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در داخل کشور ساخته می‌شود.
به گفته رفیعی پور، قرار است بذر واکسن دام و طیور و آبزیان با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان با اعتبار پنج میلیارد تومان در آینده نزدیک تولید شود.
وی درباره راهکارهای مقابله با شرایط تحریم در سازمان دامپزشکی گفت: توسعه روابط بین‌الملل از سال گذشته شروع شد، تا جایی که واردات محصولات پروتئینی مانند انواع گوشت، دارو و واکسن از ۴۲ کشور بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و تحریم‌ها هیچ تأثیری در روند واردات نداشته است.
این مقام مسئول خواستار رفع موانع تولید شد و تصریح کرد: این سازمان دستورالعمل‌ها را متناسب با شرایط تحریم ها تغییر داده و تلاش می‌کند، خلاقیت‌ و ایده پردازی را در بدنه سازمان تقویت کند.
وی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی نسبت به تفویض اختیارات از سازمان‌ها به اداره های کل و شبکه‌ها اقدام کرده و اداره های جزء به سهولت مجوزها و پروانه‌های مراکز تولیدی بزرگ را صادر می کنند.
رفیعی پور افزود: اقدام های این سازمان باعث شد تا سال گذشته برای نخستین بار کشتارگاه دام خرمشهر استانداردهای بین‌المللی را دریافت کند و بزودی دام‌ کشورهایی مانند استرالیا در این مجتمع کشتار خواهند شد.
وی گفت: امسال برای نخستین بار در یک نوبت ۵۰۰ نفر شتر از قطر وارد کشور شد و قرار است این تعداد به سقف ۱۰ هزار نفر شتر برسد تا این صنعت در کشور احیا شود.
رفیعی پور تصریح کرد: تاکنون در ارتباط با صنعت پرورش شتر که اشتغالزا و سودآور است، در کشور غفلت شده، در حالی که شرایط اقلیمی ایران در برخی استان ها مانند خراسان شمالی، جنوبی ، رضوی و گلستان برای پرورش مناسب است.
وی افزود: اقدام دیگر پرورش ماهی در قفس است و سال گذشته ۴۰ هزارتن تولید انجام شد، اما هدف‌گذاری شده که حجم تولید به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن برسد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: واردات دام مولد به جای واردات گوشت و دام زنده یک پروژه ارزشمند و اولویت دار است و باید تلاش شود دام مولد پر تولید داشته باشیم تا نیازی به واردات نباشد و زمینه صادرات فراهم شود.
وی اضافه کرد:سال گذشته این سازمان با اتحادیه اروپا برای صنعت پول‌ساز پرورش اسب تفاهم کرد تا این صنعت احیا شود و پرورش سایر ماکیان مانند بلدرچین، قرقاول و شترمرغ را در کنار صنعت طیور از دیگر برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور برشمرد.
رفیعی پور درباره سیل اخیر هم توضیح داد: نقش سازمان دامپزشکی کشور پس از سیل اخیر بسیار فوق‌العاده بود، زیرا توانست با اقدام های واکنش سریع در زمینه سم‌پاشی، ضدعفونی مناطق و درمان دام، طیور و آبزیان از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام جلوگیری کند.
وی افزود: امسال عملیات واکسیناسیون در مناطق سیل زده زودتر آغاز شد تا جایی که بیش از ۱۷۰ هزار راس دام سبک سیل زده درمان شدند.
این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور درباره پیشرفت ۹۷ درصدی در مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهارداشت: سال گذشته ۲ میلیون قطعه طیور روستایی و خانگی برای جلوگیری از این بیماری معدوم شد، این در حالی است که سال ۹۶ رقم تلفات ۲۷ میلیون قطعه و در سال ۹۵ رقم ۱۰ میلیون قطعه بود.
وی اضافه کرد: سال‌های ۹۶ و ۹۷ بیماری هاری ۱۰ درصد، سل ۴۰ درصد، تب مالت ۳۰ درصد، مشمشه ۷۵ درصد، شاربون ۴۳ درصد و تب کریمه کنگو ۴۳ درصد در کشورمان کاهش یافته است.
رفیعی پور یاداورشد: دهه گذشته ۱۲ هزارو ۸۳۰ کانون بیماری تب برفکی داشتیم که امروز در بخش گاوی ۵۳ درصد و در بخش گوسفند و بز ۷۰ درصد کاهش یافته و این امر پیامد تولید بیش از ۱۵ میلیون تن فرآورده های خام دامی در کشور را به دنبال داشت و توانستیم سه هزارتن لبنیات، ۵۴ هزارتن آرایش دام صادر کنیم.
وی درباره پیشرفت تفاهم بین سازمان دامپزشکی ایران با ترکیه برای ترانزیت دام اضافه کرد: برای برداشتن مرزهای بهداشتی، بین ایران با ترکیه ۲۵ پروتکل بهداشتی امضا شده تا ترانزیت دام زنده به خوبی انجام شود.
رئیس سازمان دامپزشکی در ارتباط با واردات گوشت سال گذشته و میزان ثبت سفارش ها گفت: سال ۹۷ به میزان ۳۷۵ هزار تن گوشت گرم و منجمد ثبت سفارش شده بود که ۱۵۱ هزار تن وارد کشور شد و همچنین ۱٫۳ میلیون رأس دام زنده گوسفندی ثبت سفارش شده بود که ۱۰۰ هزار رأس وارد شد و علاوه برآن واردات ۵۴ هزار رأس دام زنده گوساله ثبت سفارش شده بودکه ۱۰۰ هزار رأس وارد کشور شد.
وی افزود: مجوز واردات ۲۷ میلیون تن نهاده دامی صادر شده که ۱۱٫۵ میلیون تن آن به کشور وارد شد و در سال ۹۸ هم حدود ۳۵ هزار تن مجوز واردات گوشت قرمز صادر شده که روزانه و هفتگی وارد کشور می‌شود.

**برنامه ریزی تولید لبنیات در سه کشور همسایه
«علیرضا سجادی» مدیرعامل این مجتمع تولید لبنیات با اشاره به قدمت ۶۰ ساله آن، گفت: امروز به دلیل کیفی بودن فرآورده های لبنی ایران، صادرات این محصولات به کشورهای مختلف انجام می شود.
وی تولید صادرات محور را یک اصل دانست و افزود: تلاش می شود در قالب یک برنامه نسبت به تولید در کشورهای عراق، سوریه و روسیه اقدام شود.
سجادی افزود: این شرکت لبنی روزانه ۸۰۰ تن شیرخام برای تولیدات خود دریافت می کند که اکنون با تولید روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزارتن کره به یکی از صادر کنندگان این محصول تبدیل شده است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *