اهم اخبار

رئیس سازمان دامپزشکی کشور: آخرین وضعیت بیماری کشنده تب کریمه کنگو در کشور/ ۶۰ ابتلا و ۵ فوتی تا امروز/ افزایش خطر بیماری در سالجاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در تشریح آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: تا امروز ۶۰ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و ۵ فوتی در اثر این بیماری در سراسر کشور گزارش شده است.

 

 

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، استان‌های که موارد فوتی در آن‌ها گزارش شده است را سیستان و بلوچستان، گیلان و اردبیل نام برد و افزود: سه نفر از فوتی‌ها در سیستان و بلوچستان، یک نفر در گیلان و یک نفر در اردبیل بوده‌اند .

وی ادامه داد: گزارش‌های ابتلا و فوتی‌ها در استان‌های مختلف نشان از پراکندگی بیماری از شمال تا جنوب کشور دارد.

رفیعی پور با تاکید بر اینکه ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو مختص فصول گرم سال نیست،‌ افزود: شدت این بیماری در فصول گرم بیشتر است، اما موارد ابتلا در تمام سال دیده می‌شود به همین دلیل مبارزه سازمان دامپزشکی با بیماری تب کریمه کنگو در ۱۲ ماه سال بدون وقفه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در طول سال ۳۲ اداره کل دامپزشکی به طور دائم در حال رصد بیماری در سراسر کشور هستند و موارد ابتلا را گزارش می‌دهند.

رفیعی پور بیشترین خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را متوجه افرادی دانست که در ارتباط مستقیم با دام هستند.

وی گفت: کنه و ذبح غیرایمن بدون نظارت دامپزشکی مهترین عوامل انتقال این بیماری در موارد ابتلا و فوتی بوده‌اند.

رفیعی پور با بیان اینکه مردم باید نسبت به این عوامل هوشیار باشند، افزود: مبارزه با کنه با سم پاشی دام توسط دامداران،‌ خودداری از ذبح دام خارج از کشتارگاه‌ها بدون نظارت دامپزشکی و احتیاط افراد شاغل در میادین عرضه دام می‌تواند تا حد زیادی موجب کاهش آمار ابتلا به این بیماری شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: بروز بیماری تب کریمه کنگو و فوتی مبتلایان موضوع جدیدی نیست و هر ساله ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر مورد ابتلا و ۵ تا ۶ مورد فوتی گزارش می‌شود، اما آنچه در سال جاری موجب نگرانی ما شده است، بارندگی‌های مناسب در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری است که شرایط حضور ناقل بیماری (کنه‌ها) را افزایش می‌دهد.

رفیعی پور همکاری مردم و توجه آن‌ها به هشدارهای دامپزشکی را مهترین راهکار مهار این بیمار به ویژه در سال جاری که سطح خطر بالاتر است، عنوان کرد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *