اهم اخبار

رئیس سازمان دامپزشکی کشور: توافق با ۳۶ کشور برای صادرات محصولات دامی ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، گفت: در اجلاس منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام با ۳۶ کشور عضو برای صادرات محصولات دامی ایران توافق کردیم.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور که برای نخستین بار با عنوان دبیرکل منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه و خاور دور ۲ تا ۶ سپتامبر در اجلاس این منطقه در ژاپن شرکت کرده بود گزارشی از این نشست ارائه کرد.

به گفته رفیعی‌پور برای نخستین بار است که ایران دبیرکلی منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام را تصاحب می‌کند.

همکاری با کشورهای منطقه مهمترین راهکار مقابله با تحریم

رفیعی‌پور با بیان اینکه افزایش همکاری‌های منطقه‌ای بهترین راهکار مقابله با تحریم‌های آمریکا است، گفت: این سیاست را دو سال است با جدیت دنبال می‌کنیم که در سال گذشته موفق شدیم نشستی را با حضور نهادهای بین‌المللی برگزار کنیم و در دومین سال موفق شدیم جایگاه دبیر کلی منطقه آسیای سازمان بهداشتی جهانی دام را به دست بیاوریم.

وی با توضیح اینکه منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور بسیار جایگاه حیاتی دارد و حتی از دبیر کلی قاره‌های دیگر مانند آمریکا و اروپا بسیار بااهمیت است، گفت: از آنجایی که دو کشور پرجمعیت چین و هند در این قاره قرار دارد و در حقیقت نیمی از جمعیت جهان در منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور قرار گرفته است از نظر تأمین امنیت غذایی این منطقه برای نهادهای بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی دام بسیار بااهمیت است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره اقداماتی که در نشست ژاپن انجام شد، گفت: در این نشست که با حضور رئیس و مدیر کل سازمان بهداش جهانی دام تشکیل شد تصمیمات راهبردی برای کنترل بیماری‌های مشترک دام و انسان و تأمین امنیت غذایی گرفته می‌شود.

به گفته وی، در این نشست دبیر کل پیشنهاداتی را ارائه می‌کند که به عنوان کد OIE ثبت می‌شود و در کتاب OIE جنبه‌های حقوقی و اجرایی آن درج شده و تصمیم‌گیری نهایی در مجمع جهانی که هر ساله در پاریس برگزار می‌شود، انجام می‌شود.

به گفته رفیعی‌‌پور، ۱۸۴ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی دام است که موظف هستند کدهایی را که در نشست منطقه‌ای به ثبت رسیده است را پس از تصویب نهایی در مجمع جهانی اجرایی کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد که در منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور که نماینده ایران دبیر کلی آن را به عهده دارد ۳۶ کشور حضور دارند که در حقیقت ۵۴ کشور عضو هستند.

توافق‌نامه‌های ایران با ۷ کشور

وی در ادامه به تفاهم‌نامه‌ها و توافقاتی که در این نشست بین ایران و سایر کشورها انجام شد  اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار با کشورهای ژاپن، سنگاپور و بنگلادش مبادله پروتکل‌های بهداشتی را توافق کردیم که به زودی امضا می‌شود و قرار است اینها در قالب تفاهم‌نامه‌های طولانی ‌مدت امضا شود.

رفیعی‌پور افزود: همچنین با چین، مالزی، کره جنوبی و هند نیز قرار شد همکاری‌های نامحدود در حوزه دام و نهاده‌های دامی داشته باشیم.

 رئیس سازمان بهداشت جهانی دام ۱۴ مهر به ایران می‌آید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای اولین بار توافق حاصل شد که رئیس سازمان بهداشت جهانی دام در ۱۴ مهر ماه میهمان ایران باشد و سه روز کاری حضور خواهد داشت و با وزیر جهاد کشاورزی، وزیر بهداشت، رئیس سازمان استاندارد و محیط زیست و رئیس کمیسیون کشاورزی و اعضای این کمیسیون دیدار و گفت‌وگوخواهد کرد. همچنین رئیس سازمان بهداشت جهانی دام از توانمندی‌های ایران در زمینه واکسن، دام و طیور بازدید خواهد کرد.

به گفته رفیعی‌پور، در نشست ژاپن توافق شده است که ایران میزبانی نشست منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام را در سال ۲۰۲۳ عهده‌دار باشد که آخرین میزبانی ایران در سال ۲۰۱۱ بوده است.

وی با بیان اینکه در این نشست برای واردات ریزمغذی‌ها و انواع واکسن‌های طیور با کشورهای عضو مذاکره کردیم، گفت: همه تلاش ما برای اولویت قرار دادن تولید داخل است اما چون تا به حال برای تولید آنها ورود نشده است  تقریباً واردکننده این محصولات بودیم الان نگاه ما این است که با کشورها ابتدا برای همکاری تولید و پس از آن برای واردات به توافق برسیم.

 توافق ایران با ۳۶ کشور عضو منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور OIE برای صادرات محصولات دامی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از موافقت ایران با ۳۶ کشور عضو منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام برای صادرات محصولات دامی خبر داد و گفت: به توافق رسیدیم محصولاتی مانند لبنیات، مواد اولیه معدنی، آلی و اعضای حلال مانند روده، پوست و پای مرغ و همچنین اعضای حرام مرغ و طیور را به آنها صادر کنیم.

وی گفت: این کشورها به صورت ویژه خواستار واردات خرچنگ از ایران هستند.

به گفته رفیعی‌پور، قرار شده است که سازمان خواروبار جهانی (فائو) هم کارشناسان سازمان و همچنین کارشناسان اتحادیه اروپا و سازمان بهداشت جهانی دام را برای بررسی آزمایشگاه‌های ایران به منظور همکار کردن این آزمایشگاه‌ها با فائو اعزام کند.

وی توضیح داد در صورتی که آزمایشگاه‌های ایران توسط سازمان فائو و اتحادیه اروپا به ثبت برسد از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد چرا که اکنون برای صادرات فرآورده‌های خام دامی مجبور هستیم آن را به آزمایشگاه کشورهای دیگر ارسال کنیم که برای ایران هزینه‌زا است.

 تیم سازمان بهداشت جهانی دام اواخر مهر به ایران می‌آید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: از فائو و اعضای منطقه درخواست کرده‌ایم که حوزه بهداشتی و اقتصادی صنعت طیور کشور ما را مطالعه کنند و گزارش‌های خود را در اختیار ما قرار دهند. قصد داریم این کار را در حوزه آبزیان هم انجام دهیم.  همچنین قرار است OIE سازمان دامپزشکی کشور ما را مورد ارزیابی قرار دهد و اواخر مهر تیمی از این سازمان جهانی به مدت سه هفته در ایران خواهند بود تا عملکرد سازمان دامپزشکی را مطالعه کنند.

وی توضیح داد: نحوه بازدیدهای آنها کاملاً سرزده و بدون اطلاع قبلی خواهد بود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *