اهم اخبار

رئیس سازمان نظام دامپزشکی:آموزش دامپزشکی باید به وزارت بهداشت واگذار شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: برنامه جدی این سازمان امسال انتقال آموزش دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. باید برای ارتقا کیفی آموزش حرفه دامپزشکی این انتقال صورت گیرد.

 

محمدرضا صفریدر مراسم تکریم و معارفه رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی در مشهد افزود: بر اساس شواهد موجود حرکت موثری در ساماندهی آموزش دامپزشکی در وزارت علوم انجام نمی گیرد و احساس می کنیم وزارت علوم توان لازم را برای ساماندهی پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی و ارتقا کیفیت آموزش در این بخش ندارد.
وی ادامه داد: نگاه به دامپزشکی در وزارت علوم مانند سایر رشته هاست در حالی که این رشته حرفه ای و تخصصی با ویژگیهای متفاوت است و رویکرد متفاوتی را می طلبد.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی در ادامه شمار اعضای این سازمان را ۳۶ هزار و ۹۹۳ نفر ذکر و بیان کرد: سازمان نظام دامپزشکی به لحاظ جایگاه قانونی و ابزارهای و پشتوانه اعضایی که در اختیار دارد می تواند در حوزه های مختلفی منشا اثر باشد. در مورد ساماندهی و آموزش حوزه دامپزشکی اقدامات مهمی انجام شده و برای نخستین بار با پیگیری این سازمان بعد از پنج سال اجرای ماده ۲۱ ‘قانون افزایش بهره وری’ در استانها توسط وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد.
وی گفت: همچنین با پیگیری سازمان نظام دامپزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پذیرش دانشجویان در رشته های دامپزشکی محدودیت قائل شده و سه سال است که وزارتخانه فهرستی مبنی بر حد مجاز در پذیرش دانشجو در رشته های دامپزشکی و تعداد مجاز در جنسیت آنان دریافت می کند.
صفری افزود: سازمان نظام دامپزشکی همچنین پیگیر ایجاد محدودیت در پذیرش رشته های دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی شد و با اصرار این سازمان در نهایت معاون وزیر علوم رسما به دانشگاه آزاد اعلام کرد که نمی تواند خارج از ضوابط وزارت علوم در رشته های دامپزشکی پذیرش دانشجو داشته باشد. هرچند دانشگاه آزاد اسلامی هنوز به این اعلان محدویت وزارت علوم تمکین نکرده اما با پیگیریهای سازمان نظام دامپزشکی، در سال گذشته پنج دانشکده دامپزشکی در دانشگاه آزاد راه اندازی نشد.
وی ادامه داد: در چارچوب ارتقا کیفیت آموزش دامپزشکی نیز از سال تحصیلی جاری دانشگاه تهران دوره دامپزشکی یا دی.وی.ام را در هفت گرایش ارائه کرد و دانشجویان مقطع دکترا می تواند در یکی از هفت گرایش این رشته دانش آموخته شود.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: همچنین برای نخستین بار در سازمان نظام دامپزشکی موفق شدیم موافقت وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را برای برگزاری ‘همایش بین المللی دامپزشکی نظامی’ بگیریم. همچنین موفق شدیم چندین واحد آموزش دوره دامپزشکی نوین را در دستور کار قرار دهیم و شرح درسش را برای دانشگاه تهران تدوین و برای آن مدرس معرفی کنیم.
وی افزود: سازمان نظام دامپزشکی همچنین موفق به تصویب قوانین متعدد در مجلس شورای اسلامی شده است. در پایان سال گذشته از تصویب عدم افزایش تعرفه های خدمات دامپزشکی جلوگیری کردیم و در اوایل سال موفق شدیم دو بند در برنامه ششم توسعه در حوزه خدمات دامپزشکی بگنجانیم.
صفری ادامه داد: به مدت ۱۰ سال تا پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید هیچ رشدی در تعرفه های خدمات دامپزشکی صورت نگرفته بود اما از سال ۱۳۹۳ تا پایان پارسال تعرفه واکسیناسیون ۴۳ درصد رشد کرد و برای هر تزریق یک تعرفه در نظر گرفته شد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دو هزار و ۶۱۷ نفر عضو شورای نظام دامپزشکی استان هستند که از این تعداد هزار و ۲۰۰ نفر دامپزشک و دکترای عمومی، ۶۵ نفر دکتر متخصص و هزار و ۴۰۰ نفر در رده های تکنسین، کاردان، کارشناس و کارشناس ارشد قرار دارند.
احمد شریعتی افزود: ۷۶۰ نفر همکار دامپزشکی و دکتر دامپزشک در بخش خصوصی با شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی همکاری دارند. ۲۰ مرکز درمانی، ۱۲۰ واحد داروخانه و ۸۰ مرکز مایه کوبی مستقل نیز در این استان فعالیت دارند.
همچنین در این مراسم از خدمات احمد شریعتی قدردانی و مجید کوشکی به عنوان رئیس جدید شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی معرفی شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *