1

رشد تجارت خارجی بخش‌های شیلات، معدن و صنعت در تابستان امسال

 صادرات تابستان امسال در بخش‌های شیلات، معدن و صنعت بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نسبت به پارسال افزایش یافت.

در گزارش تغییرات ارزش دلاری تجارت خارجی ایران در تابستان ۱۳۹۶ می‌توان دریافت که ارزش دلاری صادرات بخش کشاورزی نسبت به فصل گذشته ۱۰٫۱۷ درصد و نسبت به فصل مشابه پارسال ۲۰٫۲۶ درصد کاهش یافت.
ارزش دلاری واردات این بخش نسبت به فصل گذشته ۱۶٫۱۸ درصد و نسبت به فصل مشابه پارسال ۸۲٫۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.
در بخش شیلات، در حالی که ارزش دلاری صادرات نسبت به فصل مشابه پارسال ۱۰٫۸۹ درصد رشد کرد، نسبت به فصل گذشته ۱۵٫۳۸ درصد کاهش یافت.
واردات این بخش با افت ۹٫۹۳ درصدی نسبت به فصل مشابه پارسال و رشد ۱۰٫۷۶ درصدی نسبت به فصل قبل مواجه بود.
صادرات بخش معدن نسبت به فصل مشابه پارسال و همچنین نسبت به فصل گذشته رشد کرد که به ترتیب شامل ۷۰٫۳۰ درصد و ۱۴٫۵۷ درصد بود.
واردات این بخش نسبت به فصل مشابه پارسال ۱۲۳٫۷۱ درصد رشد و نسبت به فصل قبل ۲۶ صدم درصد کاهش را نشان داد.
در بخش صنعت، صادرات نسبت به پارسال ۱۰٫۶۶ درصد رشد کرد و نسبت به فصل قبل ۱٫۲۹ درصد افزایش یافت.
در مقابل واردات نسبت به فصل مشابه پارسال ۴۹٫۵۳ درصد بیشتر شد و همچنین نسبت به فصل پیش ۵۸ صدم درصد افزایش نشان داد.
به گزارش ایرنا بر اساس اعلام گمرک کشور در هفت ماه اول امسال، ۲۷ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ و ۸۹ صدم درصد افزایش نشان می‌دهد.
این رقم در ماه گذشته ۱۵ و ۳۷ صدم درصد بود.
عمده‌ترین دلایل افزایش واردات نیز به کالاهای اساسی، قطعات منفصله خودرو، خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود.
مجموع صادرات غیرنفتی ایران نیز در هفت ماه امسال به ۲۴ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲٫۱۷ درصد کاهش نشان می دهد؛ این رقم در ماه گذشته ۳٫۲ درصد بود.
اقلام عمده صادراتی کشور در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش چهار میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۸۰۹ میلیون دلار، پلی‌اتیلن گرید فیلم با ۷۵۰ میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۷۲۵ میلیون دلار و متانول با ۶۶۱ میلیون دلار بود.
اقلام عمده وارداتی در هفت ماه امسال به ترتیب شامل برنج یک میلیارد دلار، ذرت دامی به ارزش ۸۸۲ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید خودرو سواری با ۷۳۸ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار و لوبیای سویا با ۵۳۶ میلیون دلار بود.