1

رویش طلای سرخ خراسان در کردستان/ظرفیتی تازه برای توسعه کشاورزی

زعفران

سنندج- خاک استان کردستان چند سالی است که میزبان طلای سرخ خراسان شده است و کشاورزان این منطقه گرایش و تمایل فراوانی به تولید این محصول گرانبها پیدا کرده اند.

 امسال چهارمین سالی است که طلای سرخ خراسان در خاک کردستان گل می دهد و لبخند رضایت را برلبان کشاورزان این خطه از ایران اسلامی می نشاند.

بیشتر شهرهای کردستان از جمله بیجار، دهگلان، بانه، سروآباد در این چند سال به دلیل کمبود آب به سمت تولید محصولاتی هم چون زعفران که کمترین نیاز آبی دارند، رفته اند.

زعفران در غالب مناطق ایران که دارای آب و هوای معتدل و نیمه کویری، آب شیرین و زمین های سبک شیرین و فاقد تابستان های گرم مرطوب و بارانی است، به خوبی می روید.

زعفران انگیزه بازگشتم بعد از ۱۵ سال به بیجار شد

محسن داوودی، زعفران کاری که بعد از ۱۵ سال دوری از زادگاهش چندسالی است با انگیزه تولید این محصول با ارزش به روستای محل تولدش بازگشته و آغازگر کشت این محصول در بیجار شده است.

وی هشت سال  از عمر خود را در مزارع کشت زعفران در مناطق مختلف مشهد سپری کرده و با کوله باری از تجربه اقدام به کشت این محصول گرانبها در ۵ هزار مترمربع از خاک های روستای دولت‌کند بیجارکرده است.

داوودی درگفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ۱۵ سال دور از زادگاهم زندگی کردم و دراین مدت در دیگر شهرهای ایران به کارگری مشغول بودم.

وی بیان کرد: علاوه بر کارکردن در مزارع مشهد درچند دوره آموزشی کاشت، داشت و برداشت زعفران که در کرج برگزار شد، شرکت کرده ام و همین مسئله موجب بازگشتم  به بیجار شد.

وی عنوان کرد: هزینه اولیه کشت زعفران بالا است و کشاورزان بیجاری از نظر بنیه مالی ضعیف هستند و می طلبد دولت در این رابطه از آنها حمایت کند.

داوودی با اشاره به اینکه با هزینه شخصی خود اقدام به تولید زعفران کرده است، ادامه داد: در رابطه با ترویج این محصول به دیگر کشاورزان هم اقداماتی را انجام داده ام و تاکنون چندین کشاورز در بیجار و دیواندره با مشاوره هایی که به آنها ارائه کردم اقدام به کشت زعفران کردند.

زعفران جزو محصولاتی است که زمینه اشتغالزایی فراوانی را هم می تواند ایجاد کند به گفته زعفرانکار بیجاری برای کشت این محصول در پنج هزار مترمربع  به ۱۰ تا ۱۲ نفر در مرحله کاشت، دو نفر در مرحله آبیاری و ۱۵ نفر هم در زمان برداشت نیاز است.

توسعه کشت زعفران نیاز به حمایت و اعطای تسهیلات دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار نیز  میزان سطح زیرکشت زعفران در این شهرستان را حدود یک هکتار ذکر کرد و گفت: ۵ هزارمتراز اراضی زیرکشت زعفران در روستای دولت‌کند بیجار بوده و مابقی درچندین روستای این شهرستان به صورت پراکنده کشت شده است.