اهم اخبار

رییس اتحادیه دامداران استان اصفهان: نرخ جدید خرید شیر خام تثبیت شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ییس اتحادیه دامداران استان اصفهان با اشاره به تثبیت نرخ شیر خام، گفت: وزارت جهاد کشاورزی بخشی از شیر خام را در راستای تنظیم بازار، کیلویی ۱۴۴۰ تومان خریداری می کند.

به گزارش اگروفود نیوز ، موسی رهنمایی در گفت و گویی، در خصوص نرخ جدید شیر خام، اظهار کرد: دولت از ابتدای فروردین امسال مبنای خرید شیر خام از کشاورزان را با قیمت ۱۴۴۰ تومان بررسی کرد و در نهایت این قیمت تثبیت شد.

وی با بیان اینکه دامپروری نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد و با مثبت کردن تراز اقتصادی کشور جز سرمایه ملی و موثر محسوب می شود، افزود: دامداران، در چند سال اخیر توانستند در تولیدات خود به ارتقا کمی و کیفی برسند، هم چنین اشتغال زایی بالایی در حمل و نقل، کارخانه خوراک دامداری، کشاورزی، دامپروری و کارخانه های لبنی ایجاد شده است.

رییس اتحادیه دامداران استان اصفهان افزود: شیر غذای کامل و مغذی است، اما در ایران نصف سرانه مصرف دنیا، شیر مصرف می شود. می توان با افزایش سرانه مصرف محصولات لبنی از پوکی استخوان جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی، در چند سال اخیر، شیر حمایتی لازم را از دامداران خریداری کرده است، اما این به اندازه کافی نیست، گفت: این وزارتخانه توانست قیمت شیر خام را تثبیت کند و مانع کاهش قیمت آن به زیر ۱۰۰۰ تومان شود.

رهنمایی با بیان اینکه شیر خام از شهریور ماه ۱۳۹۱ تاکنون، با قیمت ۱۲۵۰ تومان به کارخانجات فروخته می شود، افزود: در حال حاضر کارخانه ها، شیر خام را حدود ۱۳۰۰ تومان از دامداران دریافت می کنند و دولت نیز درصد کمی از شیر خام تولیدی را برای تنظیم بازار با قیمت ۱۴۴۰ خریداری می کند.

وی با بیان اینکه قانون نظام جامع دامپروری و افزایش بهره وری، به طور کامل اجرا نمی شود، افزود: قیمت محصولات کارخانجات لبنی در چند سال افزایش یافته است. وزارت جهاد کشاورزی بخشی از شیر خام را در راستای تنظیم بازار، کیلویی ۱۴۴۰ تومان خریداری می کند، در صورتی که دامداران، هر کیلو شیرخام را با قیمت تمام شده ۱۶۰۰ تومان، تولید می کنند.

رییس اتحادیه دامداران استان اصفهان با تاکید بر اینکه افزایش قیمت دلار، منجر به گرانی دارو و خوراک دام شده است، اظهار کرد: دامداران معتقدند در معیشت و تامین علوفه دام دچار مشکل هستند، این شغل مشقت زیادی دارد و دامدار با تلاش شبانه روزی شیر خام تولید می کند، بر این اساس نباید در بخش نگرش اقتصادی، محروم و بی درآمد باشد.

وی ادامه داد: دولت به موجب قانون ۱۹ جامع نظام دامپروری مکلف است با توجه به قیمت تمام شده و هم چنین حاشیه سود آن، شیر را از دامدار خریداری کند، بنابراین باید روند قانون حمایتی خرید تضمینی ماده ۱۱ به درستی اجرا شود.

رهنمایی با بیان اینکه دولت باید در واردات شیر خشک و کره دقت لازم را داشته باشد، گفت: در حال حاضر کره و شیر خشک، به وفور وارد کشور شد.

mohsen fathalian
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *