اهم اخبار

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی:صنایع غذایی ایران، بازار روسیه و قطر را از دست داد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی ایران گفت: صنایع غذایی ایران به دلیل بی اعتمادی به بازرگانان و کالاهای ایرانی فرصت صادرات به بازار روسیه و قطر را از دست داد.

 

آگروفودنیوز-  «مهدی کریمی تفرشی»در نشست خبری توضیح داد: طبق قرارداد با روسیه قرار بود بازرگانان ایرانی اجناس و تولیدات خود را از طریق ‘کانال سبز’ به روسیه وارد کنند اما متاسفانه این توافق روی کاغذ ماند؛ زیرا تجربه ای مربوط به دهه ۹۰ و زمان فروپاشی شوروی سابق دارند که برخی تولیدکننده نما و واسطه کالاهای ایرانی را با کیفیت های بسیار پایین فرستادند و بی اعتمادی به بازرگانان کشور ما را رقم زدند.

وی یادآوری کرد روسیه ممیزی های سختی درباره کالاهای ایرانی دارد و ادامه داد: مساله دیگر به قراردادهای مسوولان ایرانی درباره تعرفه کالاهای وارداتی به روسیه برمی گردد. به طور مثال در مورد سیب، تعرفه واردات از ترکیه با ورود این محصول از ایران فرق دارد؛ زیرا ترکیه با رایزنی های لازم آن را کاهش داده است.
«بخشی از این مشکلات به دولت و بخشی به سوء مدیریت بخش خصوصی برمی گردد».
کریمی تفرشی تصریح کرد بازگشت اعتماد به طور حتم زمان می برد و افزود: با وجود همکاری های خوب روسیه در این زمینه، ایران از این فرصت بهره مناسبی نبرد و به جای فرصت سازی، فرصت سوزی کرد.
کریمی تفرشی ادامه داد: متاسفانه ایران نتوانست به بازار مواد غذایی روسیه وارد شود و از ارزآوری برای جمعیت صدها میلیون نفری بی بهره ماند.
به گفته وی، صادرات به بازار روسیه می توانست با ارزآوری از محل صادرات نفت برابری کند اما ترکیه گوی سبقت را از ایران ربود.

** واکنش قطر به واردات کالای بی کیفیت ایرانی
رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی گفت: جمعیت قطر با مهاجران این کشور سه میلیون نفر است و می توانست سکوی حضور ایران برای کشورهای همجوار عربی باشد اما تاخیر بازرگانان ایرانی و صادرات کالاهای بی کیفیت باعث شد یکسری مشکلات ایجاد شود.
کریمی تفرشی ادامه داد: مرجوع شدن کالاهای ایرانی به تشدید ممیزی قطر منجر شد.
وی یادآوری کرد: کسانی می توانند در بازار قطر حضور پیدا کنند که کالایی با کیفیت بالا داشته باشند؛ چون در دهه های گذشته همیشه کالاهای امریکایی و اروپایی در بازار این کشور به وفور دیده می شد.
به گفته وی، در مورد صدور روادید قطر برای بازرگانان ایرانی مشکلاتی وجود داشت که دولت به طور مقطعی آن را حل کرد که ادامه آن بسیار مفید است.
این مسوول صنفی گفت: پارسال یک میلیارد دلار محصولات غذایی ایران به عراق صادر شد که ۱۵ درصد واردات کل عراق را دربرمی گرفت. پس از آن افغانستان، جنوب شرق آسیا (کره جنوبی، ژاپن، مالزی و اندونزی) و کشورهای مستقل همسود (جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و گرجستان) و حاشیه خلیج فارس (عمان، قطر و امارات) قرار گرفتند.
وی افزود: برای تقویت صادرات باید مشکلات مهم در زمینه ثبت سفارش، موارد گمرکی، ترخیص بموقع کالاها، حمل و نقل و بیمه های دریایی برطرف شود.

** سهمیه ارزی ظروف بسته بندی بزودی تخصیص می یابد
رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی گفت: یکی از مشکلات فعالان این عرصه، تامین مواد اولیه از پتروشیمی ها برای تولید ظرف های پت و بسته بندی است که دولت می خواهد در این زمینه سهمیه هایی را تخصیص دهد که امیدواریم عادلانه توزیع شود.
به گفته وی، معاون اول رییس جمهوری ارز لازم را به این بخش تخصیص داده و قرار است در ۲ روز آینده تخصیص های جدید تعیین شود.
کریمی تفرشی گفت: مدتی ذخیره انبارها کاهش یافت اما با تدبیر دولت ظرفیت انبارهای مربوط به کالاهای اساسی تکمیل شده است و در این زمینه مشکلی نداریم.
وی گفت: ایران با تولید سالیانه ۱۳۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و غذایی یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان موادغذایی در منطقه است که بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند و در این زمینه خودکفاییم.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *