اهم اخبار

زعفران یک نسخه طلایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: زعفران یک گیاه دارویی مهم است که از گذشته‌های دور تا کنون در کشورهای کشورهای حاره و نیمه حاره برای درمان برخی از انواع بیماری‌ها در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

‌مهدی ابراهیمی  با بیان اینکه استفاده از زعفران برای دستیابی به اهداف درمانی به دوران روم و یونان باستان برمی‌گردد، افزود: از زعفران برای درمان مشکلات شکمی، نفخ، سرفه، کولیک، بیخوابی، بیماری‌های قلبی و همچنین به عنوان داروی مسکن و آرامبخش و استفاده از خواص قی آور آن استفاده می‌شده است.

عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: استفاده از زعفران در طب سنتی چین نیز بسیار مرسوم بوده و در کتاب طب سنتی چینی با عنوان “یی-لین-جی-یاو” که در زمان سلسله مینگ (قرن شانزدهم) نوشته شده به این گیاه دارویی اشاره شده است.

ابراهیمی ادامه داد: در این کتاب طب چینی، اثرات زعفران بر بهبود گردش خون به منظور از بین بردن خون ایستایی بطور مشروح توضیح داده شده است.

وی اظهار کرد: در طب اسلامی نیز یکی از مهم‌ترین کتاب‌های پزشکی، کتاب القانون یا قانون در طب ابوعلی سینا است که در آن به توضیح ۸۰۰ داروی طبیعی پرداخته شده و بخشی مجزا از این کتاب به بیان خواص درمانی زعفران اختصاص داده شده است.

عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: در طب هندی موسوم به آیور ودا از زعفران به عنوان یک ماده آدابپتوژن نام برده شده و در قانون نامه دارویی انگلیسی به شربت زعفران، گلیسیرین زعفران و عصاره زعفران اشاره شده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه زعفران باعث تسهیل هضم شده و روغن‌های فرار آن در درمان بی خوابی اثرات مفیدی دارد، خاطرنشان کرد: در جنوب آسیا از زعفران به طور وسیعی برای بیماری‌های کبد، کلیه و مثانه و همچنین درمان وبا استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنتور زعفران برای درمان بیماری‌های پوستی مانند زرد زخم مفید است، افزود: دانش سنتی استفاده از خواص درمانی زعفران، محققین سراسر جهان را مجذوب خود کرده است و تنها در طی چند دهه اخیر، چندین مولکول از این گیاه جداسازی شده‌اند که دارای اهمیت دارویی فوق العاده‌ای هستند.

عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: این مولکول‌های فعال به لحاظ بیولوژیکی همان آپوکاروتنوئیدهای منحصر به فرد زعفران مانند کروستین، کروسین، پیکروکروسین و سافرانال هستند.

ابراهیمی ادامه داد: مشخص شده است که این مولکول‌ها دارای فعالیت‌های دارویی متنوعی هستند که طیف وسیعی از بیماری‌ها شامل محافظت عصبی تا اثرات ضد سرطانی را دربرمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه کشور ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده مرغوب‌ترین زعفران جهان پتانسیل بالقوه عظیمی برای بهره برداری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از این موهبت بزرگ را دارد.

عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: در همین راستا، طی سال‌های اخیر انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه گیاه دارویی زعفران در قالب فعالیت‌های گروه پژوهشی بهینه‌سازی تولید و فرآوری گیاهان دارویی در دستور کار مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی قرار گرفته است.

ابراهیمی یادآور شد: در حال حاضر استان خراسان جنوبی پس از استان خراسان رضوی، دومین تولیدکننده زعفران کشور است که حدود ۲۰ درصد از کل زعفران کشور را تولید می‌کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *