اهم اخبار

سطح‌بندی کارخانه‌های تولید فرآورده‌های غذایی در دستور کار وزارت بهداشت/ شتاب بخشی به صادرات محصولات غذایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از سطح‌بندی کارخانه‌های تولید فرآورده‌های غذایی خبر داد و گفت: این اقدام باعث می‌شود مصرف‌کننده‌ها از سطح کیفیت محصولات مصرفی مطلع شوند.

 

دکتر وحید مفید با اشاره به اینکه اصلاح سیاست‌گذاری‌ها باعث افزایش آمار صادرات صنایع غذایی می‌شود، اظهار کرد: در کشور با محدودیت‌های آب و هوایی، منابع آب، زمین و… روبه‌رو هستیم که مانع از افزایش روند صادرات می‌شود؛ اما بسیاری از کشورهای صادرکننده باوجود مشکلات مشابه، مواد اولیه را فرآوری کرده و صادر می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه این ظرفیت در صنعت لبنیات ایجادشده است و در حال حاضر، نیازمند دگراندیشی برای شتاب بخشی به حرکت رو به رشد صادرات هستیم.

 مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در مورد نظارت بر تولید و عرضه فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی‌های غیرمجاز، اظهار کرد: محصولات غیرمجاز به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ محصولاتی که در کارگاه‌های غیرمجاز یا زیر پله‌ای تولیدشده و یا محصولات غیرمجازی که به‌صورت قاچاق از خارج وارد کشور می‌شوند.

وی با تأکید بر نظارت مستمر سازمان غذا و دارو بر کارخانه‌های صنایع غذایی، عنوان کرد:  محصولات داخلی با تصویب قانون مواد خوردنی و آشامیدنی در سال ۱۳۴۶، ادارات نظارت بر مواد غذایی تشکیل شد تا  کارخانه‌ها ساماندهی شده، پروانه‌های بهره‌برداری، ساخت، محصول فنی و… با شرایط مختلف ایجاد شود.

مفید افزود: در مورد برخورد با مواد غیرمجاز زیر پله‌ای دو رویکرد وجود دارد؛ ساماندهی این تولیدکننده‌ها تا رسیدن به شرایط مطلوب برای تولید و برخورد قهری با افرادی که در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام ندهند.

وی در مورد برخورد با محصولات دارای مجوز اما بی‌کیفیت، گفت: طرح درجه‌بندی یا رتبه‌بندی کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی در آینده اجرا می‌شود که از این طریق با توجه به نوع تکنولوژی، میزان توان کارشناسی، توان کنترلی، سیستم‌های کیفیتی ایجادشده و مجموعه عواملی که در تولید یک محصول باکیفیت و سالم تأثیرگذار هست، رتبه‌بندی شوند.

مدیرکل دفتر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی خاطرنشان کرد: گرید الف (A) یا ۵ ستاره، مرحله بعد گرید (B) و سطوح دیگر نیز به‌عنوان کف رتبه‌بندی در نظر گرفته‌شده است که شامل محصولات معمولی می‌شود، رتبه‌های پایین‌تر نیز اجازه فعالیت ندارند.

به گفته مفید سطح‌بندی کارخانه‌های تولید محصولات غذایی کمک می‌کند که  مصرف‌کننده هنگام خرید یک کالا از کیفیت محصول مصرفی مطمئن و دلیل اختلاف قیمت را بداند./

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *