اهم اخبار

سود گوجه کاران گلستان در جیب کارخانه داران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کارخانه های فرآوری گوجه فرنگی در گلستان بر خلاف توافق اولیه برای خرید گوجه تولیدی استان با قیمت ۱۲ هزار ریال، به کشاورزان اعلام کرده اند حاضر به پرداخت این مبلغ نیستند تا با سوء استفاده از نیاز کشاورزان و در ضرورت فروش محصول قبل از فاسد شدن، سود بیشتری به جیب بزنند.

 

 

یکی از گوجه کاران گلستان در این پیوند به ایرنا گفت: در نشست با کارخانه داران استان گلستان توافق شد که هر کیلو گوجه فرنگی به قیمت ۱۲ هزار ریال توسط کارخانه‌ها خریده شود اما آنها به این توافق عمل نکرده و گوجه را با قیمت کمتر می خرند.

علیقلی ایمانی اظهار داشت: قیمت اولیه ۱۲ هزار ریال اولیه با احتساب هزینه‌های گوجه کاران و درصد سود معمول پیشنهاد شده بود که متأسفانه به آن عمل نمی‌شود.

وی گفت: کارخانه داران پارسال گوجه را هر کیلو حداکثر ۴ هزار و ۵۰۰ ریال از کشاورز خریدند اما رب را تا قیمت هر کیلو ۲۲۰ هزار ریال در بازار فروختند.

به گفته ایمانی امسال در گلستان ۱۱۵ هزار تن گوجه فرنگی ربی وجود دارد و مسؤولان باید بیشتر از کشاورزان که در شرایط سخت دست از تولید برنمی دارند، حمایت کنند.

وی گفت: کشت گوجه فرنگی با وضعیت نا به سامان بازار، صرفه اقتصادی ندارد و هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت با درآمد آن چیزی جز ضرر برای کشاورز باقی نمی‌گذارد.

قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی تولیدی کشاورزان گلستان در میدان تره و بار شهرهای استان به ویژه گنبدکاووس به نرخ هر کیلوگرم ۱۳,۰۰۰ ریال برای تازه خوری داد و ستد می‌شود که نسبت به چند روز قبل ۳,۰۰۰ ریال کاهش یافته است.

این در حالی است قیمت گوجه فرنگی در فروشگاه‌ها سطح شهر با قیمت هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال به فروش می‌رسد.

مطابق گزارش سازمان جهاد کشاورزی گلستان امسال در این استان ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار زراعت گوجه فرنگی انجام شده که کارشناسان بخش زراعی این سازمان پیش بینی می‌کنند از این اراضی ۲۵۰ هزار تن محصول برداشت شود.

برداشت گوجه فرنگی در گلستان از ابتدای تیرماه آغاز و تا میانه مرداد ماه ادامه می‌یابد و متوسط عملکرد برداشت گوجه فرنگی در استان ۵۰ تن در هکتار است.

گوجه فرنگی محصولی است که در تناوب با غلات و کلزا و در گلستان بیشتر در شرق استان کشت می‌شود و نقش تناوبی خوبی در پایداری تولید غلات و کاهش علف‌های هرز و آفات و بیماری‌های گیاهی دارد.
ارقام کشت شده گوجه فرنگی از سوی کشاورزان گلستان بیشتر شامل هیبرید و استاندارد از قبیل ایدن و تیتان با پتانسیل و عملکرد بالا است.

گفته می‌شود گلستان جز ۱۰ استان برتر تولید کننده فرنگی در کشور به شمار می‌رود که ۲۰ درصد از محصول تولید شده تازه خوریو بقیه مورد استفاده کارخانه‌های فرآوری در منطقه و سایر استان‌ها قرار می‌گیرد.

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این پیوند می‌گوید: سازمان جهاد کشاورزی استان برای رفع مشکل گوجه کاران منطقه، نشست‌های کارشناسی را با کارخانه داران رب منطقه و فرمانداران و مسؤولان بازرگانی دستگاه‌های مرتبط برگزار کرده است.

عید محمد فاروقی به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: حاصل این نشست‌ها پیشنهاد قیمت خرید گوجه فرنگی کشاورزان به قیمت هر کیلویی ۱۰ تا ۱۱ هزار ریال توسط کارخانه داران بوده که این نرخ پیشنهادی با توجه به هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت منطقی و مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: رایزنی برای منطقی شدن نرخ خرید گوجه فرنگی از کشاورزان استان در حال انجام است تا انگیزه کشت سال زراعی آینده از بین نرفته و کارخانه‌های فرآوری گستان هم در تأمین مواد اولی دچار مشکل نشوند.

وی بر نگاه حمایتی بیشتر به بهره برداران بخش کشاورزی گلستان در تولید گوجه فرنگی تاکید کرد.

فاروقی گفت: گلستان ۱۸ واحد تولیدی رب گوجه با ظرفیت بیش از ۲۱۰ هزار تن فرآوری گوجه زیر پوشش دو سازمان “صنعت، معدن و تجارت” و “جهاد کشاورزی” دارند.

وی افزود: این واحدهای تولیدی با سرمایه گذاری ۵۳۰ میلیارد ریالی برای یک هزار و ۳۸۲ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: فعالیت این تعداد کارخانه‌های فرآوری گوجه فرنگی در استان کفاف پوشش فرآوری محصول تولیدی را دارد ولی این مدیریت از سرمایه گذاران جدید هم حمایت می‌کند.

استان گلستان واقع در شمال کشور دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی است که هر ساله به زیر کشت محصولات بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه می‌رود.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *