اهم اخبار

از سوی مرکز آمار اقتصاد بخش کشاورزی در پائیز امسال به روایت آمار

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مرکز آمار ایران میانگین و رشد قیمت محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی و لبنی را در پائیز امسال اعلام کرد. در این گزارش همچنین هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی رشد نشان می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز آمار ایران، در پاییز سال ۱۳۹۶ در بخش غلات، متوسط قیمت ذرت دانه ای ۱۰۵۸۹ ریال و برنج ۱۰۰۶۴۱ ریال بوده که نسبت به فصل پاییز ۹۵ به ترتیب ۴.۶ و ۶.۰ درصد افزایش داشته است.

در بخش حبوبات، متوسط قیمت لوبیا قرمز ۵۲۲۱۵ و لوبیا چیتی ۷۹۱۱۴ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۳ و ۴۲.۰ درصد افزایش نشان می دهد.
در بخش محصولات جالیزی، متوسط قیمت هندوانه ۵۴۷۰، خربزه ۴۰۶۹ و خیار ۱۲۵۸۶ ریال بوده که نسبت به فصل پاییز سال قبل، قیمت هندوانه ۲۳.۲ درصد افزایش، خربزه ۲۳.۴ درصد کاهش و خیار ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است.
در بخش سبزیجات، متوسط قیمت سیب زمینی ۶۱۵۸ و پیاز ۸۴۳۱ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۴۳,۶ و ۵۲.۵ درصد افزایش داشته ­است. به علاوه، متوسط قیمت گوجه فرنگی ۴۹۶۲ و بادمجان ۷۱۳۷ ریال بوده که به ترتیب ۳۱.۳ و ۲۶.۰ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش داشته است.
بر پایه این گزارش، در بخش محصولات علوفه‌ای، متوسط قیمت یونجه ۸۸۵۹ و ذرت علوفه ای ۱۸۱۸ ریال بوده که نسبت به پاییز ۹۵ به ترتیب ۲۴.۶ و ۱۵.۸ درصد افزایش داشته است.
در بخش میوه‌های هسته‌دار، متوسط قیمت انار ۱۹۸۲۲ ریال بوده که نسبت به پاییز سال قبل ۲۲.۹ درصد افزایش نشان می دهد.
در بخش میوه‌های دانه‌دار، متوسط قیمت سیب درختی ۱۳۱۹۵ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴.۳ درصد کاهش داشته است، و متوسط قیمت انگور ۱۳۸۱۱ ریال بوده که نسبت به پاییز سال قبل ۲۲.۱ درصد افزایش داشته است.
همچنین در بخش دامداری سنتی، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده ۱۶۰۱۱۶ ریال و یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ۱۳۷۱۴۶ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۲۴.۷ و ۱۵.۱ درصد افزایش نشان می دهد.
در بخش فراورده‌های دامی سنتی، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند ۲۸۰۳۲ ریال و متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو ۱۱۸۸۰ ریال بوده که نسبت به فصل پاییز ۹۵ به ترتیب ۹.۳ و ۴.۴ درصد افزایش داشته است.
در بخش هزینه خدمات ماشینی نیز هزینه شخم زمین زراعی آبی ۱۴۶۶۳۱۸ ریال و هزینه شخم زمین زراعی دیم ۱۰۹۸۸۵۹ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۱ و ۹.۵ درصد افزایش داشته است.
طبق اعلام مرکز آمار ایران، در بخش دستمزد نیروی کار، دستمزد کارگر میوه چین مرد ۵۱۸۲۸۴ ریال و دستمزد میوه چین زن ۴۲۹۱۴۶ ریال بوده که نسبت به فصل پاییز سال ۹۵ به ترتیب ۳.۵ و ۱۷.۹ درصد افزایش داشته و نیز، دستمزد کارگر تنک کار مرد ۴۷۲۵۹۱ ریال بوده که نسبت به پاییز سال قبل ۷.۴ درصد کاهش داشته و دستمزد تنک کار زن ۳۴۵۹۶۵ ریال بوده که نسبت به پاییز سال قبل ۱۸.۲ درصد افزایش داشته است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *