اهم اخبار

صادرات روغن ساخته شده داخل ممنوع شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گزارش ایرنا از گمرک، با توجه به تخصیص ارز رسمی برای روغن خام وارداتی و لزوم تامین و تنظیم بازار روغن تولید داخل، صادرات روغن ساخته شده از همه گمرکات ممنوع است.
براساس این گزارش، صادرات روغن خام ششم تیرماه توسط «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد.
به گزارش ایرنا، دولت با هدف صیانت ارز منابع ارزی و مدیریت بازار ارز، از شامگاه ۲۰ فروردین یکسان سازی نرخ ارز را با دلار ۴۲ هزار ریالی کلید زد.
براساس این گزارش «یزدان سیف» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران چهارم مردادماه در گفت و گو با ایرنا از تولید داخلی ۳۵۰ هزار تن دانه روغنی در چهار ماهه امسال خبر داد که با افزایش ۱۸۰ هزار تنی نسبت به کل عملکرد پارسال، به کاهش واردات و جلوگیری از خروج ارز منجر شده است.
وی گفت: بر پایه پیش بینی ها، امسال ۴۵۰ هزار تن دانه های روغنی در کشور تولید می شود که سهم کلزا به حدود ۷۰ درصد می رسد.
به گفته سیف، میزان واردات روغن خام از آغاز امسال تا پایان تیرماه ۳۰۰ هزار تن بوده است؛ ضمن آنکه غیراز روغن پالم که برای مصارف مجاز از اندونزی و مالزی وارد می شود، سال های گذشته حدود یک میلیون تن دانه روغنی وارد شد و نیز به طور متوسط سالیانه ۱۵۰ هزار تن نیز تولید داخل بود.
سیف اضافه کرد: در چهار ماه امسال تولید داخلی دانه های روغنی ۱۸۰ هزار تن نسبت به پارسال افزایش یافته است که از آن ۱۲۰ هزار تن روغن استحصال می شود.
همچنین وزیر جهادکشاورزی پنجم فروردین ماه ارزش تولیدات کشاورزی ایران را بیش از ۷۰ میلیارد دلار اعلام کرد و از افزایش سه برابری تولید دانه روغنی کلزا در سال ۱۳۹۶ خبر داد.
«محمود حجتی» گفت: تولید کلزا از ۶۰ هزار تن در سال ۱۳۹۵ به ۱۸۰ هزار تن در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت و براساس پیش بینی ها تولید این محصول امسال با رشد ۲ برابری به نزدیک ۳۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.
امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم ذرت دانه‌ای ۱۰ هزار و ۸۶۰ ریال، دانه سویا ۲۴ هزار و ۶۹۴ ریال، دانه آفتابگردان ۲۶ هزار و ۶۴۴ ریال، دانه کلزا ۲۸ هزار و ۶۶۵ ریال و دانه گلرنگ ۲۶ هزار و ۱۸۶ ریال است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *