اهم اخبار

صادرات ۳٫۵ میلیارد دلار محصولات کشاورزی در هشت ماه ۹۵/ تراز تجارت خارجی بخش کشاورزی ۳۲۸ میلیون دلار بهبود یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سه میلیارد و ۵۳۲ میلیون دلار محصولات کشاورزی ایران در هشت ماه امسال به سایر کشورها صادر شده است.

به گزارش ایلنا، عبدالمهدی بخشنده با بیان این که صادرات بخش کشاورزی از ابتدای امسال تا پایان آبان ۲۵٫۲۲ درصد به لحاظ وزنی و ۴٫۱۵ درصد از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد، تصریح کرد: در این مدت، سه میلیون و ۸۰۵ هزارتن محصولات کشاورزی به ارزش سه میلیارد و ۵۳۲ میلیون دلار از ایران به دیگر کشورها صادر شده است.

صادرات 3.5 میلیارد دلار محصولات کشاورزی در هشت ماه 95/ تراز تجارت خارجی بخش کشاورزی 328 میلیون دلار بهبود یافت

وی خاطرنشان کرد: مجموعه صادرات بخش کشاورزی در این مدت معادل سهم ۴٫۶۵ درصد از کل وزن و ۱۲٫۵۸ درصد از کل ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی بوده است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این مدت، بیشترین میزان صادرات کشاورزی به لحاظ وزنی مربوط به زیربخش زراعی با سهم ۶۴٫۹۵ درصد، باغی با سهم ۱۸٫۸۸ درصد و دام و طیور با سهم ۱۴٫۵۲ درصد بوده است.

وی بیشترین میزان صادرات از نظر ارزشی را مربوط به زیر بخش باغی با سهم ۴۵٫۰۹ درصد، دام و طیور با سهم ۲۴٫۶۱ درصد و زراعی با سهم ۲۴٫۳۲ درصد عنوان و تصریح کرد: صادرات در بخش های دام و طیور نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ از نظر وزنی ۴٫۶۷ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۱٫۷۳ درصد کاهش، دامپزشکی ۱۴٫۳ درصد به لحاظ وزنی و ۱۱۳درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.

به گفته بخشنده، محصولات شیلاتی طی مدت یادشده به لحاظ وزنی ۶۸ درصد و ارزشی ۶۸٫۸ درصد افزایش،محصولات زراعی از نظر وزنی ۲۶٫۵ درصد افزایش و ارزشی ۱۰٫۲۵ درصد کاهش و محصولات باغبانی به لحاظ وزنی ۳۸٫۶ درصد و ارزشی نزدیک به ۱۲ درصد افزایش و جنگل و مرتع از لحاظ وزنی نزدیک به ۱۳٫۶ درصد و ارزشی نزدیک به ۳۳٫۶۵ درصد افزایش نشان می دهد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از کاهش ۴٫۹۸ درصدی واردات محصولات کشاورزی به لحاظ وزنی طی این مدت خبر داد و اظهار داشت: واردات از نظر وزنی نیز کاهش ۳٫۱۸ درصدی داشته است.

بخشنده،اقلام عمده صادراتی از نظر اررزشی را پسته با پوست به ارزش ۶۰۴ میلیون دلار،رب گوجه فرنگی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار و مغز پسته تازه یا خشک به ارزش ۱۰۶ میلیون دلار اعلام کرد.

وی اقلام عمده وارداتی به لحاظ وزنی را شامل ذرت دامی به ارزش ۸۷۴ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۵۹۳ میلیون دلار و کنجاله و سایر آخال های جامد از سویا به ارزش ۳۸۱ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: تراز تجارت خارجی بخش کشاورزی تا انتهای آبان ماه سال جاری ۲٫۱۶ میلیارد دلار منفی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۳۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بهبود یافته است.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *