اهم اخبار

صالحی: علاقه‌مندی ایران و عمان برای همکاریهای تجاری و صیادی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان شیلات ایران در دومین روز از اجلاس شیلاتی سازمان فائو در رم اقدامات این سازمان برای حفاظت از منابع دریایی را تشریح کرد.

به گزارش‌ایلنا، حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص اقدامات ایران به منظور حفاظت از منابع دریایی اظهار داشت: به منظور افزایش درآمد جامعه صیادی و حفاظت منابع آبزی ساحلی به خصوص صیادان سنتی، اقدامات مهمی از قبیل دریابست برای حدود ۱۵ تا ۳۰ روز در آب های ساحلی خلیج فارس در بوشهر، هرمزگان و خوزستان و ۶ ماه در دریای خزر ، محدودیت صید برای برخی گونه های در حال انقراض چون شوریده و حلوا سفید، ساخت و استقرار چراگاه‌های مصنوعی در دریا، اجرای آموزشهای ترویجی صیادی همسو با آیین نامه های صیادی مسئولانه، استفاده و مشارکت بخش خصوصی و تعاونی های صیادی در مدیریت بنادر، کاهش صید ترالرها و تغییر تدریجی روش صید به سمت رشته قلاب، استفاده از سیستم مونیتورینگ در مدیریت بهینه صیادی، رهاسازی بچه ماهی در سواحل ایران به منظور تقویت منابع آبزی آبزی برد.

همکاری های شیلاتی ایران و عمان

در حاشیه دومین روز از اجلاس شیلاتی سازمان فائو در رم جلسه ای با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و وزیر شیلات عمان به منظور طرح پیشنهاد همکاری های دو جانبه شیلات ایران و عمان برگزار شد.

حسن صالحی در این نشست اظهار داشت: شیلات یکی از موضوعات مهم و مورد توجه بخش کشاورزی به ویژه در حوزه دریای عمان، ارزیابی ذخایر مطالعات و تحقیقات، تجارت بین بخش های خصوصی در کشور و حضور در مناطق آزاد می باشد.

در این جلسه، وزیر شیلات عمان ضمن اظهار تمایل و آمادگی این کشور به روابط تجاری با ایران گفت: این آمادگی به ویژه در منطقه چابهار و استان هرمزگان بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی کشور خود را به همکاری و مراوده در حوزه صیادی و تجاری دعوت و تشویق می کند افزود: عمان می تواند به عنوان هاب (بندر دو قوم) برای شناورهای فراساحل ایران نقش مهمی ایفا کند.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد یک گروه کارشناسی از شیلات ایران به زودی برای بررسی زمینه های همکاری در حوزه صیادی کشور عمان بازدید کند.

جلسه هماهنگی با معاون شیلاتی دبیرکل فائو

جلسه هماهنگی با آقای ماتیوس معاون شیلاتی دبیرکل سازمان فائو در روز دوم اجلاس شیلاتی این سازمان ( COFI ) برگزار شد.

رئیس سازمان شیلات ایران در این جلسه ضمن اشاره به اینکه آبزی پروری آب شیرین در عین اهمیت با آبزی پروری ساحلی همراه شده است گفت: TCP ژنتیک قزل آلا به خوبی در حال پیشرفت با همکاری مراکز دولتی و خصوصی است و رهاسازی ماهیان اقتصادی در دریای خزر و ماهیان خلیج فارس در حال انجام است.

وی ادامه داد:توسعه زیستگاه‌های مصنوعی در خلیج فارس به همراه پرورش ماهی در قفس به صورت همکاری با سازمان فائو نیز در دست اقدام است.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ایجاد بستر مناسب برای همکاری بخش خصوصی ایران با سازمان فائو برای شیلات ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه در مورد تغییرات آب و هوایی نیاز به یک پروژه آموزشی و مطالعاتی در منطقه وجود دارد، اظهار امیدواری کرد با توجه به برگزاری نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهگییری و صنایع وابسته در سال جاری دکتر ماتیس و متیوس از این نمایشگاه بازدید نمایند.

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین اشاره کرد:سازمان حفاظت محیط زیست مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را در ۴ استان صادر کرده است.

معاون شیلاتی دبیرکل فائو با کلیات پیشنهاد رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص پروژه آموزشی، تغییرات آب و هوایی موافقت کرد و اظهار داشت در خصوص جزئیات آن لازم است توافقاتی صورت گیرد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *