اهم اخبار

صنعت زنبورداری تا حدودی از تک محصولی خارج شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: خوشبختانه صنعت زنبورداری طی این سال ها در کشور از یک رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است.

 

 

ناصر تاج آبادی افزود: تعداد کلنی های زنبورعسل سال ۱۳۵۶ در ایران نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار کلنی با میزان تولید ۶,۵ هزار تن عسل بوده که این عدد در سال ۱۳۹۶ به هفت میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی و میزان تولید ۸۸ هزار و ۲۴۰ تن عسل رسیده است.
وی ضمن اشاره به اینکه زنبور عسل تولیدات مختلفی از قبیل عسل، گرده، موم، ژله رویال، بره موم و زهر دارد، اظهارداشت: تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در سال های اخیر این بوده که صنعت زنبورداری را از تک محصولی (تولید عسل) خارج کند که تا حدود زیادی هم موفق شده است.
رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته هم اکنون تولید ژل رویال به میزان سه تن، گرده گل ۷۶ تن، موم زنبور عسل دو هزار و ۱۶ تن، بره موم ۴۶ تن و ملکه زنبور عسل یک هزار تن در کشور افزایش یافته است.
وی افزود: امسال نیز دوره های آموزشی استحصال زهر زنبور عسل در سطح وسیعی از مناطق مختلف مملکت آغاز شده است.
تاج آبادی در ادامه ارزش اقتصادی محصولات زنبور عسل همچون زهر، ژل رویال، بره بوم، گرده گل و غیره را بسیار بالا توصیف کرد و اظهارداشت: ترویج فرهنگ تولید سایر محصولات غیر از عسل در بین زنبورداران تحول بزرگی در صنعت زنبورداری و وضعیت اقتصادی زنبورداران ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه زنبور عسل یک حشره صددرصد وابسته به طبیعت است، گفت: نخستین رکن برای احداث زنبورستان در هر منطقه توجه به محیط است.
رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور افزود: محیط از لحاظ فراوانی گرده و شرایط آب و هوایی باید مناسب شغل زنبورداری باشد.
وی یادآورشد: کشور به لحاظ چهار فصل بودن از مناطق مستعد زیادی برای پرورش زنبور عسل برخوردار است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *