1

صنعت چای ایران آماده جذب ۴۵۰ هزار بیکار/برندهای ایرانی آمدند

علیرغم نص صریح قانون، با قانون گریزی برخی نهادهای دولتی سالانه صدها هزار نفر از داشتن شغل با درآمد کافی به دلیل مصرف چای خارجی محروم می شوند، در حالی که توسعه صنعت چای در ایران توان جذب ۴۵۰ هزار شاغل را دارد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از بخشهای مهم در کشاوزی ایران چای است که سهم قابل توجهی در اشتغال و سبد هزینه خانوار دارد. مصرف سالیانه چای در ایران ۱۲۰،۰۰۰ تن و تولید آن در حال حاضر سالیانه ۱۴،۰۰۰ تن است. سیاستهای غلط در بخش کشاورزی باعث شده است کشاورزان چایکار انگیزه ای برای تولید و برداشت برگ سبز چای نداشته باشند. تحقیقات متخصصان تغذیه نشان می دهد که برگ سبز چای ایرانی از مرغوبترین برگ چای در دنیا است که به دلیل عدم حمایت کافی و انحصار بازار داخلی در دست باندهای واردات گرا، از سفره ایران رخت بر بسته و جای خود را به چایهای نامرغوب و پراسانس خارجی داده است.

سالیانه حجم بسیار زیادی از چای ایرانی در انبارهای سازمان چای نگهداری شده و پس از گذشت چند سال توسط سودجویان چای به قیمت بسیار نازل خریداری و به خارج از کشور جهت مصارف غیرخوراکی صادر می شود. غالباً همان چای صادر شده پس از فراوری و افزودن رنگ و اسانس با برند مطرح به عنوان چای خارجی خوش عطر و طعم سر از سفره های ایرانیان عزیز در می آورد، ساده ترین راه کنترل کیفیت انواع چای این است که برندهای مختلف چای را دم کرده و فردای آن روز سری به لیوان های چای بزنید، آنوقت متوجه خواهید شد که این چای خارجی گران قیمت چیزی جز یک لیوان سم سرطان زا نیست.