اهم اخبار

طرح ویژه پاکستان برای افزایش تولید گندم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کمیته ملی کشاورزی پاکستان با ارائه یک طرح ۶ محوری در حمایت از کشاورزان هدف‌گذاری تولید گندم این کشور برای سال جاری را ۲۶.۵ میلیون تن اعلام کرد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد،«شهباز شریف» سروزیر ایالت پنجاب اعلام کرد: کشاورزان تولید گندم را افزایش دهند و دولت آمادگی دارد گندم را از آنها خریداری کند.

به گزارش رادیو پاکستان، وی افزود: در ایالت پنجاب ۳۷۷ مرکز برای ذخیره گندم ساخته شده است و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

از سوی دیگر کمیته ملی کشاورزی پاکستان با ارائه یک طرح شش محوری در حمایت از کشاورزان هدف گذاری تولید گندم این کشور برای سال جاری را ۲۶٫۵ میلیون تن اعلام کرد.

کمیته ملی کشاورزی پاکستان برای سال گذشته تولید ۲۶ میلیون تنی گندم را هدف گذاری کرده بود.

در حال حاضر میزان تولید گندم پاکستان در حدود ۲۶٫۳ میلیون تن پیش‌بینی  می‌شود که از هدف گذاری کمیته ملی کشاورزی در سال گذشته بیشتر است.

طبق اعلام کمیته ملی کشاورزی پاکستان در سال جاری زراعی بیش از ۹ میلیون هکتار به منظور تولید گندم در این کشور در نظر گرفته شده است.

کمیته ملی کشاورزی تسهیلات ویژه برای کشاورزانی که گندم تولید می‌کنند در نظر گرفته که شامل که شش محور اساسی دارد.

مواردی همچون ارائه تسهیلات بانکی بیشتر به کشاورزان، در دسترس قرار دادن بذر با کیفیت، در دسترس قرار دادن کود در زمان مناسب، ارائه برنامه برای استفاده از کود به کشاورزان، کمک و مشاوره در استفاده از سموم ضد آفت و همچنین کمک به ارتقاء فناوری مورد استفاده از سوی کشاورزان را شامل می شود.

پاکستان با تولید ۲۴٫۲ میلیون تن گندم در سال یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده گندم در جهان است. طبق آمار FAO در سال ۲۰۱۳ در بین تمامی کشورهای تولید کننده گندم، پاکستان در رتبه هفتم قرار دارد.

پاکستان به دلیل داشتن جمعیت زیاد بالغ بر ۱۸۸ میلیون نفر اغلب گندم تولیدی خود را به مصرف می­رساند ولی در این بین، بخشی از تولید گندم خود را صادر می­کند.

توان صادراتی پاکستان برای کشورهای همسایه از جمله ایران فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا به جای واردات از کشورهای غربی که فاصله جغرافیایی زیادی با این کشور دارند، گندم را از این کشور وارد کند.

افغانستان به جهت مرز مشترک ۲۲۴۰ کیلومتری با واردات ۵۰۰ هزار تن بیشترین سهم واردات گندم از پاکستان را به خود اختصاص داده است.

پاکستان در سال ۲۰۱۳ به میزان ۷۰۰ هزار تن گندم به کشورهایی از قبیل افغانستان، سریلانکا، قطر، عمان، امارات، کنیا، یمن و بنگلادش صادرات داشته که نشان از ظرفیت صادرات گندم این کشور در منطقه دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *