اهم اخبار

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران تشریح کرد: صادرات فله ای، خط قرمز طلای سرخ

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران با اشاره به اینکه زعفران یکی از کلیدی‌ترین محصولات صادراتی ایران به شمار می‌رود، گفت: صادرات فله ای برخی محصولات چون زعفران، خط قرمزی برای کشور است.

 

 

فرزاد سحرخیز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: بیشترین آسیب به این کالای صادراتی راهبردی از طریق شرکت‌هایی به این محصول وارد شده که که به صورت فله، زعفران را به دنیا صادر می‌کنند.
وی با بیان این که بسته بندی و برندسازی تنها راهکار حفظ نام زعفران ایرانی در دنیاست تصریح کرد: ایجاد برند شاخص و نمادین در تولید و بسته‌بندی زعفران ایرانی ترویج دهنده این محصول سالم و کیفی ایرانی در عرصه های بین المللی است.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران در ارتباط با اصول بازاریابی زعفران در بازارهای داخلی و خارجی، گفت: زعفران در سفره ایرانی بیشتر جنبه تزئینی دارد حال اینکه با توجه به خواص گسترده دارویی این گیاه از جمله ضد افسردگی و ضد سرطان بودن در کشورهای خارجی بیشتر به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در خارج از مرزهای کشور استقبال بی‌نظیری از زعفران ایرانی می‌شود که شاکله این استقبال از اعتماد به وجود می‌آید.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران یکی دیگر از چالش های اصلی زعفران ایرانی را در دنیا نوع بازاریابی دانست و افزود: مسائلی که در مورد کشور اسپانیا و تلاش‌های این کشور برای کسب بازار بیشتر مطرح شده موضوع اصلی نیست، بلکه آنچه مهم است اقدامات سازمان یافته‌ای است که اسپانیا در طول سالیان متمادی بر پایه اصول علمی بازار و بازاریابی علمی انجام داده و توانسته با توسل به آنها سهم بزرگی از بازار بین‌المللی زعفران را در اختیار خود در آورد.
وی با اشاره به سلامت محور بودن کالای زعفران، اضافه کرد: به همین منظور برخی شرکت های داخلی برای توسعه تولید ارگانیک زعفران در استان خراسان رضوی به عنوان مهم‌ترین قطب تولید این محصول اقداماتی را انجام داده اند که خود این اقدامات سبب تقویت و ارتقا جایگاه برند زعفران ایرانی در بازار هدف پنج قاره جهان می‌شود.
سحرخیز اظهارداشت: در حال حاضر برخی شرکت ها گروه‌های کالایی نظیر زعفران، زرشک، آلو، انواع دم نوش، چای با پایه زعفران و ادویه‌های مختلف را با بسته‌بندی‌ و طراحی اصیل ایرانی به بازار بین‌المللی عرضه می‌ شود که همین اقدام می‌تواند به نوعی سفیر و معرفی کننده فرهنگ اصیل کشور ما به بازار بین‌الملل باشد.
وی با بیان اینکه ارتقا و حفظ موقعیت برند یکی از دستور کارهای اساسی برای شرکت های دارای برند است ادامه داد: آموزش نقش مهمی در روند توسعه‌ای برند می‌تواند داشته باشد به همین منظور مجوز تأسیس دانشگاه علمی کاربردی با محوریت آموزش کشاورزان برای ارتقاء کیفیت تولید وارتقاء کیفی کشت و روش‌های نوین صادر شده است که از مهرماه امسال اقدام به جذب دانشجو می‌کند.
به گزارش ایرنا، در سال های اخیر ظرفیت تولید زعفران در ایران بیش از ۳۰۰ تن در سال رسیده است در حالی که در سال ۱۳۶۸ میزان تولید این محصول ۳۰ تن در سال بود.
حدود ۸۰ تن از زعفران تولیدی به مصرف داخلی می رسد و بقیه به کشورها هدف صادر می شود.
در سال ۹۶ قیمت زعفران به شدت کاهش یافت و به کمتر از سه میلیون تومان برای هر کیلوگرم رسید تا جایی که سازمان مرکزی تعاون روستایی به نمایندگی از وزارت جهادکشاورزی در قالب خرید حمایتی نزدیک به ۶۷ تن زعفران را در گریدهای نگین، شبه نگین، پوشال مرغوب و پوشال معمولی خریداری کرد.
پارسال با توجه به شرایط اقتصادی، نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه های تمام شده تولید قیمت هر کیلوگرم زعفران به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسید که نسبت به سال ۹۶ بین دو تا سه برابر افزایش یافت.
سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال زراعی ۹۷ – ۱۳۹۶ به مدرن سازی بازار زعفران (بازار فیزیکی، گواهی سپرده کالایی و بازار بورس آتی) و استانداردسازی محصول دست زد؛ به گونه‌ای که براساس گمانه‌زنی‌های دفتر بازرگانی این سازمان، بیش از ۲۵۰ تن زعفران به ارزش تخمینی بیش از ۳۵۲ میلیون دلار زعفران به بازارهای بین المللی با متوسط قیمت کیلویی حداقل ۹۷۰ دلار و حداکثر ۱۳۰۰ دلار صادر شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *