اهم اخبار

فائو در تازه ترین گزارش اعلام کرد؛ کاهش قیمت جهانی مواد خوراکی در ماه ژوئن

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تازه‌ترین گزارش خود از کاهش قیمت جهانی مواد خوراکی در ماه ژوئن (منتهی به ۹ تیرماه) خبر داد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ به نقل از دفترنمایندگی فائو در ایران، علیرغم افزایش قیمت ذرت در ماه ژوئن، افت قیمت محصولات لبنی و روغن‌های گیاهی توانست تاحدی تأثیر ناشی از افزایش قیمت ذرت را جبران کند و در نتیجه شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی تقریباً ثابت ماند.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو که تغییرات ماهانه قیمت‌های مواد غذایی در سطح تجارت بین‌المللی را می‌سنجد، در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ برابر با عدد ۱۷۳ بود که ۰.۳ درصد کمتر از ماه پیش از آن (مِی) بوده است.

با این حال، شاخص قیمت غلات فائو در ماه ژوئن ۶.۷ درصد رشد داشته است. این رشد قیمت به خاطر محدودیت صادرات ذرت از سوی صادرکنندگان آمریکایی بوده است، این محدودیت اثراتی جانبی بر افزایش قیمت گندم نیز داشته است. اما قیمت برنج تا حد زیادی ثابت مانده است.

شاخص قیمت شکر فائو در ماه ژوئن نیز نسبت به ماه پیش از آن ۴.۲ درصد افزایش داشته است، مسئله‌ای که تا حد زیادی متأثر از افزایش نرخ برابری «ریال برزیل» در مقابل دلار آمریکا بوده است.

اما در مقابل، شاخص قیمت محصولات لبنی فائو کاهشی ۱۱.۹ درصدی داشته است که اولین کاهش طی پنج ماه گذشته بود. این کاهش قیمت به علت کاهش تقاضای بازار برای پنیر و کره بوده است.

آمارهای فائو همچنین نشان دهنده کاهش ۱.۶ درصدی شاخص قیمت سبزیجات در ماه ژوئن است. در این دسته‌بندی، قیمت‌های روغن پالم و سویا در پی کاهش تقاضای جهانی برای واردات این دو محصول و پیش‌بینی عرضه فراوان آن، کاهش داشته است.

شاخص قیمت مواد گوشتی فائو نیز طی ماه ژوئن در مقایسه با ماه پیش از آن ۱.۵ درصد افزایش داشته است. این افزایش قیمت ناشی از تقاضای زیاد برای واردات تخم مرغ، گوشت ماکیان و دیگر محصولات گوشتی از سوی کشورهای شرق آسیا بوده است.

پیش‌بینی جدید فائو از تولید غلات در سال ۲۰۱۹ میلادی

فائو در گزارشی دیگر از افزایش ۱.۲ درصدی تولید جهانی غلات در سال ۲۰۱۹ میلادی خبر داد. فائو پیش بینی کرد که تولید جهانی غلات در سال آینده میلادی به ۲ میلیارد و ۶۸۵ میلیون تن افزایش یابد.

طبق پیش‌بینی فائو، تولید جهانی گندم در سال آینده میلادی با افزایشی ۵.۶ درصدی به ۷۷۱ میلیون تن خواهد رسید که تا حد زیادی ناشی از افزایش تولید گندم در هند است. همچنین فائو در پیش‌بینی خود از ثابت ماندن میزان تولید جهانی برنج در سال آتی (۵۱۶ میلیون تن) در مقایسه با سال جاری میلادی خبر داد.

فائو همچنین از افزایش ۲ درصدی میزان تجارت جهانی غلات و رسیدن آن به ۴۱۵ میلیون تن خبر داد. بنا به اعلام فائو میزان تجارت جهانی گندم با سرعتی تقریباً دوبرابر این میزان در حال افزایش است.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *