1

فراز و فرود قیمت مرغ/ حیات تولید با خطر مواجه است

مرغ

از ابتدای سال نرخ مرغ به دفعات به کاهش و یا افزایش قیمت مواجه بوده است که تاثیر منفی در بازار این محصول داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، از ابتدای سال جاری قیمت مرغ به دفعات با کاهش و یا افزایش مواجه شده است از نوسانات قیمت در ابتدای سال تا افزایش بی سابقه یک هفته مانده به ماه رمضان و یا در ماه محرم که به اوج خود رسیده است؛ به طوری که این محصول در کمتر از سه روز با افزایش قیمت هزار تومانی مواجه شد و حتی ورود دولت به تنظیم بازار این محصول نیز تاثیرگذار نبوده است و طی این مدت قیمت مرغ به دفعات افزایش و یا کاهش یافته است.

نوسانات قیمت مرغ از فروزدین ماه آغاز شد و پس از افرایش ناگهانی در اردیبهشت ماه روند کاهشی پیدا کرد. اواسط خردادماه بود که تولیدکنندگان مرغ از پایین بودن قیمت این محصول صحبت می‌کردند و می‌گفتند میزان عرضه بیش از تقاضا است وهمین امر باعث شده مرغداری‌ها به سمت ورشکستگی بروند.در آن مقطع برخی از فعالان بازار مرغ اظهار داشتند کاهش قیمت مرغ در اوایل تابستان کاملاً طبیعی است و هر ساله چنین اتفاقی می‌افتد.اما در اواسط تابستان به‌ دلیل کاهش جوجه‌ریزی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند که این پیش بینی نیز درست بوده است تا جایی که در تیرماه نرخ مرغ به ۸ هزار و ۶۰۰ تومان نیز رسید و پس از چند هفته روند کاهشی پیدا کرد تا جایی که به نرخ ۶۵۰۰ تومان نیز عرضه شده است و پس از آن درست در ابتدای فصل پاییز و با توجه به فرارسیدن ایام محرم نرخ این محصول روند افزایشی داشته؛ بطوری که هرکیلوگرم از این محصول از ۷۱۰۰ تومان تا ۷۳۰۰ تومان نیز عرضه شده است و طی روزهای اخیر با کاهش ۶۰۰ تومانی به ۶۵۰۰ تومان رسیده است.

مهدی یوسفی -رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی- مهم‌ترین دلیل این نوسانات را وضعیت قدرت خرید مردم عنوان می کند که بسته به افزایش یا کاهش قدرت خریدمصرف کنندگان قیمت مرغ نیز بالا و پایین می‌شود. از  طرفی صادرات انجام می‌شود؛ اما کند است و میزان آن چندان قابل توجه نیست که بتواند بر قیمت‌هاتاثیرگذار باشد،ضمن این که ماهیانه بیشتر از ۴تا ۵ هزارتن مرغ از کشور صادر نمی‌شود.

تولیدکنندگان این حوزه نیز اختصاص مشوق صادراتی برای بهبود بازارهای صادراتی این کالا را یکی از راه های برون رفت از مشکل در این حوزه صنعتی عنوان می کنند که تا به امروز این امر محقق نشده و خبری دراین زمینه نیست.

حسن رکنی -معاون وزیر کشاورزی- درباره علت نوسان قیمت گوشت مرغ می گوید: در صدور مجوزهای مرغداری ها به صورت مستقل اشتباهاتی رخ داده و هم اکنون صنعت طیور در کشور به اشباع رسیده است. نوسان‌های قیمت مرغ به عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد. برخی از مناطق محدودیت‌هایی در جوجه‌ریزی دارند و ممکن است درصدی از این امر کاهش پیدا کند؛ اما با توجه به زیرساخت‌های ذخیره‌ای که در کشور وجود دارد جای نگرانی برای تامین مرغ مورد نیاز نیست.

طبق گفته های معاون وزیر جهاد کشاورزی بازار به اندازه ای اشباع شده است که نیاز به صادرات این محصول نیز وجود دارد و اصولا با عرضه بالا باید منتظر کاهش قیمت نیز باشیم؛ اما در روزهای بسیاری از سال شاهد افزایش چشمگیر نرخ مرغ هستیم. این در حالی است که با وجود تولیدکنندگان فعال داخلی، زمینه مناسبی برای صادرات وجود دارد.زیرساخت‌های موجود در حال حاضر بیش از نیاز کشور است که همین امرتامین نیازهای صادراتی در این زمینه را نشان می دهد.

با توجه به اینکه ۱۵۳۷ میلیارد تومان اعتبار طرح‌های تعریف شده در بخش جهاد کشاورزی است که بیش از ۴۵۹ میلیارد تومان مربوط به واحدهای دام و طیور و افزایش مواد پروتئینی در کشور بوده است؛ اما همواره مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از نوسانات بازار متضرر شده اند؛ بطوری که کاهش بیش از حد قیمت حیات مراکز تولیدی را با خطر مواجه کرده است و افزایش قیمت نیز میزان مصرف را تحت تاثیر قرار داده است، حتی ورود دولت به تنظیم بازار روزهایی خاص از سال نیز کارساز نبوده است.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به این پرسش که آیا ورود شرکت پشتیبانی و عرضه مرغ منجمد منجر به کاهش قیمت مرغ در بازار می‌شود، می گوید که طبیعتا نباید این اتفاق رخ دهد، ضمن اینکه  این اقدام شرکت پشتیبانی از بالا رفتن بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

به گفته یوسفی، این شرکت در ایام محرم مرغ منجمد را به قیمت ۵هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کرده است در حالی که همچنان مردم به مصرف مرغ گرم تمایل دارند و شاید به همین خاطر است که درست دو روز مانده به تاسوعا قیمت مرغ افزایش هزار تومانی داشته است.